Jongeren en boodschappers waren altijd een interessante doelgroep voor adverteerders, ouderen moesten het daardoor stellen met minder radio- en tv-programma’s. De Financiële Telegraaf maakte vrijdag melding dat de STER een onderzoek heeft gedaan waaruit blijkt dat ouderen ook beïnvloed worden door reclame.
Op dit moment zijn bijna vijf miljoen mensen 50 jaar of ouder en dit aantal blijft voorlopig nog stijgen. Toch wordt deze groep bij het bedenken van marketingbeleid nauwelijks meegenomen. Adverteerders richten zich vooral op de doelgroep van 20- tot 49-jarigen, de zogenoemde boodschappers. Met name commerciële zenders houden daar rekening mee en stemmen er hun programmering op af.
De adverteerders denken dat ouderen merktrouw zijn en daarom slecht zijn te bewegen een ander product te kopen. Ook zouden ze technofoob zijn en daarom niet geïnteresseerd in nieuwe technieken. Maar volgens de STER is dat helemaal niet zo. Uit het onderzoek blijkt dat de doelgroepen 50 tot 64 jaar en 65+ helemaal niet meer of minder merktrouw zijn dan de boodschappers. Dat is erg afhankelijk te zijn van de productsoort. Volgens de organisatie vormen vooral 50- tot 64-jarigen een interessante doelgroep. “Het zou jammer zijn om hen als waste te zien”, staat in het onderzoek.