De STER wil een radiocommercial van Listn, het podcastplatform van BNR Nieuwsradio en Het Financieele Dagblad, niet uitzenden. Probleem is volgens de reclameverkoper van de publieke zenders dat ook BNR Nieuwsradio wordt genoemd. En dat is een directe concurrent van NPO Radio 1. Het beleid is dat er op een bepaald mediumtype geen reclames voor hetzelfde mediumtype mogen worden uitgezonden.

“BNR is dus welkom op televisie, maar niet op de radio. RTL 4 is welkom op radio, maar niet op televisie”, aldus STER-directeur Frank Volmers in Adformatie. “En Listn is welkom op radio én tv, maar niet als BNR in de commercial wordt genoemd.”

De FD Mediagroep wil de verwijzing niet weghalen. “Het staat iedereen vrij om eigen voorwaarden te maken”, aldus BNR Nieuwsradio-hoofdredacteur Mireille van Ark. “Maar van de Ster zou je verwachten dat betrouwbare journalistieke merken welkom zijn om te adverteren.”

Bay & Air

Het kan voor BNR overigens geen nieuws zijn dat de STER dit beleid heeft. Bijna tien jaar geleden werd er ook al een reclamespot van NPO Radio 1 gehaald toen BNR onder de naam ‘Bay & Air’ zendtijd had ingekocht. Overigens hebben veel commerciële zenders ook de regel dat ze geen reclames voor een concurrerend medium uitzenden.

Foto: Ster