Het zag er een paar jaar gelden zo eenvoudig uit. De radiofrequenties zouden worden geveil. Toch gaf het kabinet afgelopen vrijdag de pogingen op om de commerciële frequenties op die manier te verkopen.
Toen het nog eenvoudig leek, zat Pvda-mediawoordvoerster Marjet van Zuijlen in de Kamer. Maar zij ging het bedrijfsleven in en werd opgevolgd door Marja Wagenaar, wat het begin van de moeilijkheden inluidde. Wagenaar ontpopte zich tot een verklaard tegenstandster van een veiling, waarna het meningsverschil ontstond tussen enerzijds de Tweede Kamer en anderzijds de staatssecretarissen Monique de Vries (Verkeer) en Rick van der Ploeg (Cultuur).
Wat het kabinet ook probeerde, het slaagde er niet in de veiling erdoor te drukken. Daarbij heeft vooral De Vries het op het randje van het toelaatbare geopereerd. Ze zette de Kamer onder druk om haast te maken en gebruikte argumenten die later onjuist bleken. Ze dreigde met een gat in de ether als de Tweede Kamer lang zou dralen. Door Europese harmonisatie zou Nederland frequenties kwijtraken als ze niet tijdig waren verdeeld. Dit bleek niet waar.
Ook de juridische argumenten waarmee zij de Kamer wilde afhouden van een beauty contest – een soort wedstrijd waarbij een commissie beoordeelt welk station wordt toegelaten en welke niet – hielden geen stand na een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Even dreigde eind vorig jaar een harde botsing tussen de Tweede Kamer en staatssecretaris De Vries. Een vergadering van de Kamer waar de parlementariërs met geslepen messen naartoe gingen, werd op een laat moment afgelast. Vanaf dat moment was De Vries de regie over de frequenties kwijt aan haar collega Van der Ploeg.
Hiermee was een veiling van de baan, maar de econoom Van der Ploeg – hartstochtelijk voorstander van een veiling – wilde, dan toch in elk geval dat de stations flink voor hun vergunning zouden betalen. Hij wilde dat de rijke stations volgend jaar niet nog rijker zouden zijn ten opzichte van nieuwkomers, die nu minstens een jaar moeten wachten.
Van der Ploeg wilde dat de zenders een deel van hun winst zouden afstaan. Dit is, op veilen na, economisch gezien de meest efficiënte methode om de frequenties te verdelen.
Met het afhaken van VVD-staatssecretaris De Vries echter, kwam het verzet nu uit onverwachte hoek. In het kabinet bleek vooral dat VVD-minister Jorritsma van Economische Zaken deze winstbelasting niet zag zitten.
Noodgedwongen kiest het kabinet nu voor een tussenoplossing. De stations blijven zitten waar ze zitten en betalen vijftien miljoen euro voor het komend jaar.
Opnieuw is hierbij onduidelijk wat de invloed van de radio-lobby is geweest. Het inhuren van VVD-prominent Robin Linschoten om namens de stations het woord te voeren, zal hun zaak geen kwaad hebben gedaan.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.