Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "Het gaat goed met radio, dat merken we aan alle kanten. De adverteerders weten de weg naar radio te vinden, we zien al een aantal kwartalen een positieve trend in het herstel. Er zijn veel digitale ontwikkelingen rondom radio gaande, zowel de digitalisering van de ether door de uitrol van DAB+ als een aantal andere initiatieven zorgen ervoor dat radio een nieuwe fase in gaat met meer en betere distributie en ontvangstkwaliteit. Adverteerders onderkennen dit en erkennen de efficiëntie van radio met betrekking tot hun doelstellingen."
Alle grote branches hebben een forse stijging laten zien. Retail is de grootste besteder op radio en heeft 47% meer radioreclame gemaakt. Transport is gestegen met 32% en nummer drie Telecom & ICT stijgt met 46%. Opvallend is dat de grootste stijger de Mode-branche is, die vier keer meer radio inzette dan in hetzelfde kwartaal van 2012. Branches die minder radio hebben ingezet zijn Persoonlijke verzorging en Was- en Reinigingsmiddelen.
netto omzet radioreclame
x 1.000 euro
2011
2012
2013
3e kwartaal spot
44.648
39.550
43.879
3e kwartaal non-spot
2.609
2.536
3.297