NPO Radio 1 heeft volgens de stemmers van deze site de beste vormgeving van Nederland. Lauren Borst, zendermanager van Radio 1, is blij met de prijs: “Normaal gaat het bij Radio 1 om de inhoud maar we krijgen nu een prijs voor de vormgeving die enigszins los staat van de inhoud maar wel een bepaalde sfeer uitstraalt.”

Het huidige pakket, gemaakt door KH Music, is zo’n vier jaar geleden gemaakt en wordt regelmatig ge├╝pdatet. Vorig jaar was de bekendste update van de TOTH waardoor de drie pips een andere rol kregen in de vormgeving. Dit is gedaan omdat er via DAB+ of internet een vertraging opzit en de pips daardoor niet meer de exacte tijd aangeven.

Het maken van een pakket voor een nieuwszender is niet heel anders dan voor een popzender. Hans van Raaij, vormgever van NPO Radio 1, zegt dat de pakketten vooral moeten raken: “Wij raken aan nieuws dat aansluit bij onze luisteraars. Het pakket moet urgentie en actualiteit uitstralen en daarnaast warm zijn, niet oubollig en niet gaan vervelen. Die laatste zaken gelden ook voor een popzender.”

Pitch

Het uitzoeken van een pakket is een hele zoektocht. Hans legt uit: “We houden een pitch waar bedrijven op kunnen reageren. Dan gaan we met een groep van de zender luisteren en selecteren we er twee die verder mogen pitchen. Als er een winnaar is gaan we de centrale vormgeving maken en voor elk programma een tune ontwikkelen in overleg met de omroepen.”

Laurens Borst vult aan: “Er zijn een paar programmatunes die al ontzettend oud zijn, zoals met het oog op morgen, Vroege Vogels en Langs de Lijn. Dat zijn programma’s die al tientallen jaren op Radio 1 zijn. Als je de vormgeving van je zender gaat vernieuwen dan ga je daar wel met eerbied mee om. De tunes worden natuurlijk weleens opgefrist.”

Foto: RadioFreak.nl