Mannen luisteren vaker naar podcast dan vrouwen, millennials (33 jaar en jonger) vaker dan oudere generaties en de gemiddelde podcastluisteraar is vaak hoogopgeleid. Dat zijn een aantal resultaten uit het onderzoek ‘Nederlandse Podcastluisteraars’, van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met onder meer de School voor de Journalistiek (SvdJ), Dag & Nacht Media en BNR Nieuwsradio.

Voor het onderzoek zijn 1.099 respondenten gevraagd, werden er interviews met 36 podcastmakers gehouden en zijn er drie focusgroepen opgesteld. 68 procent van de respondenten luistert 1 tot 6 uur podcasts per week, een kwart doet dat meer dan 7 uur.

Een duidelijke schets van dé podcastluisteraar kan niet gemaakt worden, zo concluderen de onderzoekers. Wel zien ze dat mannen vaker naar podcast luisteren dan vrouwen, hoogopgeleiden vaker dan niet-hoogopgeleiden, en dat de grootste groep podcastluisteraars zich bevindt tussen de 28 en 44 jaar.

Sponsoring

Hoe het zit met reclame en sponsoring in podcast? 24 procent van de respondenten geeft aan nooit advertenties in podcasts te skippen. Daarbij geven podcastluisteraars de overduidelijke voorkeur aan sponsorberichten, voorgelezen door de host. Reclame middenin een podcast wordt vaak als ‘heel negatief’ ervaren.

De onderzoekers doen ook een aantal aanbevelingen voor podcastmakers. Een van de aanbevelingen: bedien je niche, en niet heel Nederland. Ook wordt makers geadviseerd om hun podcast aan te passen aan het moment dat het publiek naar de podcast luistert. “Kom je erachter dat veel mensen je podcast thuis ter ontspanning luisteren? Dan kan je wat meer verwachten qua concentratie dan wanneer ze je podcast in het verkeer luisteren”, aldus de onderzoekers.

Het gehele onderzoek is via deze link te raadplegen.