Omroep Brabant verwijdert de logo’s van de satellietwagens en andere bedrijfsauto’s. De regionale omroep heeft dat besluit genomen vanwege de ’talloze bedreigingen en intimidaties’. Hoofdredacteur Renzo Veenstra zegt tegen Het Brabants Dagblad dat zijn journalisten door de herkenbaarheid van de logo’s ‘een soort schietschijf’ zijn geworden.

Ruim een jaar geleden haalde de NOS al vanwege aanhoudende bedreigingen alle logo’s van haar bedrijfswagens. Omroep Brabant volgt nu als tweede publieke omroep. Hoofdredacteur Veenstra noemt het ‘een triest dieptepunt’. “Je bent als journalist per definitie fout in de ogen van een klein deel van Nederland.” Volgens Veenstra werden journalisten ook steeds vaker privé lastiggevallen.

Omroep Gelderland besloot vorige maand te stoppen met het doen van verslag bij voetbalwedstrijden. Ook wordt bij risicodemonstraties ‘zorgvuldig afgewogen’ of het verantwoord is om er verslaggevers heen te sturen. Ook bij de regionale omroep van Gelderland worden journalisten steeds vaker bedreigd of zelfs aangevallen.

Vorig artikelPubliek bij Top 2000? Radio 2 wil er ‘zo laat mogelijk’ over beslissen
Volgend artikelOG3NE zingt jinglepakket in voor ‘Christmas station’ Sky Radio