Radio 2 blijft de marktleider bij de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de luistercijfers over de periode maart – april 2022 gemeten door het NLO. De publieke zender loopt zelfs uit op Qmusic. Over een jaar gezien levert Radio 538 het meeste in.

538 levert in 12 maanden 1.3 procentpunt marktaandeel in, Qmusic krijgt dit percentage er in een jaar juist bij. Ook Radio 5 weet over een jaar aanzienlijk te groeien. Naast 538 leveren ook Sky Radio en Radio 10 marktaandeel in.

Stationmrt - apr
2022
feb - mrt
2022
 mrt - apr
2021
 
01.NPO Radio 212.5 %12.3 % 0.212.7 % 0.2
02.Qmusic12.1 %12.0 % 0.110.8 % 1.3
03.Radio 1010.1 %10.1 %=10.6 % 0.5
04.Radio 5388.3 %8.1 % 0.29.6 % 1.3
05.NPO Radio 18.2 %8.4 % 0.28.3 % 0.1
06.Sky Radio7.4 %7.2 % 0.28.0 % 0.6
07.NPO Radio 56.4 %6.6 % 0.25.9 % 0.5
08.Radio Veronica3.7 %3.7 %=3.5 % 0.2
09.100% NL3.0 %3.3 % 0.33.1 % 0.1
10.NPO Klassiek2.3 %2.3 %=2.6 % 0.3
11.NPO 3FM2.2 %2.2 %=2.1 % 0.1
12.SLAM!1.6 %1.5 % 0.11.4 % 0.2
13.KINK0.9 %1.0 % 0.10.8 % 0.1
14.BNR Nieuwsradio0.7 %0.7 %=0.7 %=
15.Classic NL0.7 %0.7 %=0.8 % 0.1
16.Sublime0.7 %0.7 %=0.7 %=
17.Radio Decibel0.2 %0.2 %= %
       
--.ORN Radio8.2 %8.5 % 0.38.7 % 0.5
--.Overige zenders6.3 %6.1 % 0.25.7 % 0.6
--.E Power Radio4.4 %4.4 %=4.3 % 0.1

Stijgers NPO Radio 2, Overige zenders, Qmusic, Radio 538, SLAM! en Sky Radio
Dalers100% NL, KINK, NPO Radio 1, NPO Radio 5 en ORN Radio
GelijkBNR Nieuwsradio, Classic NL, E Power Radio, NPO 3FM, NPO Klassiek, Radio 10, Radio Decibel, Radio Veronica en Sublime

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

De luistercijfers zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.641 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 28 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 31 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 3 minuten (vorige periode: 4 uur en 6 minuten).