Home Landelijke radio 49 banen verdwijnen bij FD en BNR Nieuwsradio

49 banen verdwijnen bij FD en BNR Nieuwsradio

De FD Mediagroep, waartoe het Financiële Dagblad en BNR Nieuwsradio behoren, moet flink bezuinigen. Tien procent van de kosten moet omlaag en 18 procent van de banen verdwijnt. Dat komt neer op 49 banen. "Het is hard aangekomen op de redactie", zegt Hoofdredacteur Paul van Gessel van BNR Nieuwsradio. Vanmiddag is het personeel ingelicht.

"Per 1 april moeten we in de programmering gaan snijden. Dat houdt in dat we in de middagprogrammering gaan snijden. De spitsuitzendingen blijven hetzelfde, maar daartussen wordt het Talk Radio. Ook het lunchprogramma moet stoppen."

De bezuinigingen zijn nodig vanwege de economische situatie. "Als gevolg van de krimpende advertentiemarkt zijn we genoodzaakt om ons kostenniveau omlaag te brengen en daarmee de toekomst van de FD Mediagroep te bestendigen", zegt Algemeen directeur Jacques Kuyf van de FD Mediagroep.

"Als gevolg van ondermeer vervroegde uittreding, arbeidstijdverkorting, afloop van tijdelijke dienstverbanden, reductie van inhuur tijdelijk personeel verwachten we het grootste deel van onze bezuinigingsdoelstellingen te halen", zegt  Kuyf. "Maar gedwongen ontslagen kunnen niet geheel worden uitgesloten."

Op de redactie van BNR Nieuwsradio ontstond gisteren al grote beroering vanwege de bezuinigingen. Er was sprake van dat tien procent van het personeel weg moest, maar dat percentage blijkt hoger te liggen. "Wij zijn op dit moment in gesprek met de ondernemingsraad en de bonden over een sociaal plan. Wij verwachten daar binnenkort overeenstemming over te bereiken. Het streven is om per eind 2009 het aantal personeelsleden terug te brengen met 18 procent tot 223 fte’s.

De besparingen worden niet alleen bij het personeel gehaald. Er wordt ook bezuinigd op inkopen en budgetten voor marketing worden teruggebracht.

BNR Nieuwsradio gooide in mei 2007 het roer om en stapte af van de continu-nieuws programmering. Hoofdredacteur Paul van Gessel stelde zich als doel om 1,0 procent marktaandeel te halen. Maar dat is nooit gelukt. Bij de laatste meting haalde de commerciële nieuwszender een aandeel van 0,7 procent.