Niet drie verschillende routes, maar één wandelroute: van Goes naar Groningen. Dat is de opzet van 3FM Serious Request: The Lifeline 2019. Een aantal 3FM-dj’s loopt in de week voor Kerst de route om mensenhandel letterlijk op de kaart te zetten.

3FM nam vorig jaar afscheid van het Glazen Huis, dat jarenlang dé publiekstrekker van de zender was. In plaats daarvan liepen drie dj-duo’s drie verschillende wandelroutes, met als finishlocatie TivoliVredenburg in Utrecht. Daarbij zijn fouten gemaakt, zei zendermanager Sharid Alles onlangs. Daarom is de opzet dit jaar anders. Er is gekozen voor één wandelroute: die van Goes naar Groningen. Ook zijn er niet meer drie goede doelen, maar één: geld inzamelen tegen mensenhandel.

Mensenhandel

‘The Lifeline in om aandacht te vragen voor mensenhandel, een verborgen drama dat wereldwijd 25 miljoen mensen treft, waarvan het merendeel jongeren’, aldus 3FM. ‘De meest bekende vorm is gedwongen uitbuiting in de seksindustrie, maar ook gedwongen arbeid en gedwongen criminaliteit zijn vormen van mensenhandel. In de week voor kerst zetten 3FM-dj’s mensenhandel letterlijk op de kaart door te voet van Goes naar Groningen te trekken.’

“Als je je verdiept in het thema mensenhandel, draait je maag zich om”, verrtelt Sharid Alles, zendermanager NPO 3FM. “Het is verschrikkelijk hoe mensonterend de omstandigheden zijn waar slachtoffers van mensenhandel zich gedwongen in bevinden; het is ontzettend naar om de angst en de uitzichtloosheid te zien van de slachtoffers. De 3FM-dj’s lopen dwars door Nederland om zoveel mogelijk mensen te motiveren geld in te zamelen voor het Rode Kruis.”

Welke dj’s?

Op Kerstavond hopen de lopende dj’s aan te komen op de Ossenmarkt in Groningen, waar een eindshow plaatsvindt en waar de opbrengst van 3FM Serious Request: The Lifeline bekend wordt gemaakt. Welke dj’s zich dit jaar voor 3FM Serious Request inzetten en hoe de te lopen route er precies uit gaan zien, wordt later bekend gemaakt.

De eerste editie van de 3FM Serious Request Lifeline haalde vorig jaar ruim 1,3 miljoen euro op.

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.