De radioreclamebestedingen in het eerste half jaar zijn 30% lager dan een jaar geleden. De radioreclame-omzet komt uit op 67.2 miljoen euro. De daling is te koppelen aan de coronacrisis. Deze crisis zorgde er wel voor dat de radioconsumptie is toegenomen; de luistertijd liet een groei zien en was aan het einde van het tweede kwartaal nog steeds 10% hoger dan vorig jaar. De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraars is 4 uur en 19 minuten per dag.

De radiobedrijven zien een goed herstel in de zomermaanden en het perspectief voor de tweede helft van het jaar is positief. De meeste adverteerders hebben hun communicatiestrategie aan de realiteit aangepast en zien in radioreclame het betrouwbare bereiksmedium voor hun communicatieboodschap. De krachten van radio voor de consument zijn nu belangrijker dan ooit: amusement, informatief, vriendschapsbeleving, positieve stemming genererend, de connectie met de (buiten)wereld en radio als organisator van je dag. Dit blijkt ook uit het onderzoek naar radiobeleving tijdens de intelligente lockdown dat Ruigrok Netpanel in opdracht van het Radio Advies Bureau heeft uitgevoerd (april 2020).