Home Landelijke radio 2012 bekeken door Laurens Borst

2012 bekeken door Laurens Borst

Radio 1 had in 2012 nog last van het ontvangstverlies in delen van het land, door de problemen met de zendmast in Hoogersmilde. Door de Radio 1 Sportzomer heeft de nieuws- en sportzender zich weer kunnen presenteren aan het publiek. De zender begon het jaar met een marktaandeel van 5,9 procent en wist dit om te zetten tot 9,0 procent in juli-augustus. Vandaag in deel 1 van ‘2012 bekeken door…‘ blikken we terug met de zendermanager van Radio 1: Laurens Borst.

Was 2012 een goed jaar voor de radio in Nederland?
“Het jaar 2012 was het jaar van de wederopbouw van de zendmasten. Alleen daarom wil ik 2012 al een goed jaar noemen, want veel luisteraars hebben te lang naar andere zenders of ruis moeten luisteren.”

Wat was volgens jou het radiomoment van het jaar?
“Natuurlijk de Sportzomer van Radio 1 in het algemeen en de prestaties van Epke en Ranomi in het bijzonder.” Negen weken lang ging de programmering va Radio 1 over in een mix van sport, nieuws en achtergronden. De Sportzomer had naast het verslaan van nieuw en sport ook tot doel om Radio 1 weer op de kaart te zetten na de terugslag in luistercijfers na het instorten van de zendmast in Smilde. “Topradio en kippevelmomenten.”

“Maar ook de landelijke verkiezingen hebben mooie radiomomenten opgeleverd.”

Wat was de grootste verrassing op radiogebied in 2012?
“Voor de makers van Radio 1 was het een echte verrassing dat we de Marconi-award wonnen. De prijs voor de beste zender van Nederland. Dat was voor ons allemaal de kers op de taart na die mooie Sportzomer.”

Heb je een doel voor jezelf in het nieuwe jaar?
“Samen met de omroepen proberen om de kwaliteit van Radio 1 verder te verbeteren in een tijd dat we het met minder geld moeten doen. Een moeilijke missie, maar wel haalbaar.”

Wat verwacht je van 2013 op radiogebied?
“Het beeld bij het geluid zal een grotere rol gaan vervullen. Denk aan alle schermen op telefoons, computer, displays en tv’s als er naar de radio wordt geluisterd. Daar gaan steeds meer zenders wat mee doen.”

Wie is er in november 2013 marktleider?
“Ik hoop een publieke zender, maar helaas zal dat niet Radio 1 zijn. Dat is toch nog een maatje te groot voor ons.”

Tot en met 31 december blikken we dagelijks terug met iemand uit de radiowereld.
Foto: Hans Peter van Velthoven