100%NL gaat vanaf zaterdag vrijwel uitsluitend het Nederlandse volks repertoire draaien. Het landelijke radiostation wil zich met een nieuwe koers onderscheiden van stations als Radio 538 en Q-music, zegt de recent aangetreden algemeen directeur Dennis Korthouwer in het AD. "Met artiesten als Frans Bauer, Jan Smit, Nick en Simon, 3J’s, Rene Froger, Gerard Joling, Thomas Berge, Grad Damen en Jannes gaan we een heel ander geluid laten horen."
Het toeval wil dat RadioNL gisteren maar liefst elf nieuwe regionale frequenties kreeg toegewezen, waardoor het station binnenkort op meer plaatsen te horen is in de ether dan alleen maar in het Noorden. RadioNL-directeur Nico Silvius is niet bang voor de concurrentie. "Leuk is het natuurlijk niet dat zij opeens ook volkse muziek gaan draaien, maar het geeft wel aan hoe populair het is."
Sinds Radio Noordzee en Radio 2 bijna tien jaar geleden stopten met het volkse genre is het, op enkele regionale stations en piraten na, verdwenen uit de ether. Geen zender wilde het draaien uit angst voor een te oud luisterpubliek, dat bij adverteerders niet in trek is. Radiogoeroe Erik de Zwart denkt dat er ‘een omslag’ heeft plaatsgevonden. "Door de populariteit van artiesten als Jan Smit en Thomas Berge kan dit genre óók een jong publiek trekken,’’ zegt hij. Hij vindt de zet van 100%NL dan ook "uitermate verstandig".
"Zeven procent marktaandeel? Het is zo maar mogelijk. Toen ik begin jaren ’80 bij Veronica Nederland Muziekland presenteerde, was Nederlandse muziek ook heel populair. Je had acts als Toontje lager en de Frank Boeijen Groep. Daarna werd het genre een beetje belegen, maar door nieuwe helden als Jan Smit, Thomas Berge en Nick Simon hoef je je niet te schamen als je naar Nederlandse muziek luistert. Ook jongeren niet."
Wolter Kroes beaamt. "Afgelopen weekend stond ik twee keer in een uitverkocht HMH in Amsterdam. 12.000 man. Tachtig procent was jonger dan 30 jaar. Hele hordes studenten heb ik gezien. De afgelopen drie jaar zit Nederlandse muziek enorm in de lift. Gelukkig ontdekt de radio dat nu ook weer.’’
De Zwart vindt 100% NL nu ‘dramatisch’. "Slechter kan niet. Ze draaien alle genres door elkaar. Bij een radiostation moeten luisteraars meteen weten waar het voor staat.’’ Dat beaamt directeur Dennis Korthouwer. "100% NL is nu niet onderscheidend genoeg en we zijn gewoon te klein. Adverteerders kunnen ons makkelijk links laten liggen. Straks niet meer. Voor het eind van het jaar moeten we winstgevend zijn.’’
Korthouwer denkt vooral luisteraars in de leeftijd van 35 tot 55 jaar te trekken die buiten de grote steden wonen. In het noorden en oosten van het land moet hij de concurrentie aangaan met stations als RadioNL, een commerciële zender met regionaal bereik. In de regio Utrecht zit Bingo FM.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.