Zendermanager Laurens Borst van Radio 1 wil Radio 1 luchtiger maken. Laatst ergerde hij zich weer eens groen en geel toen hij, net na tien uur, in de auto zijn eigen zender opzette. "Ik hoorde bij de VPRO twee wetenschappers praten over allerlei ingewikkelde theorieën in de natuurkunde. De presentator wilde blijkbaar laten merken dat hij er ook veel verstand van had, want hij ging er helemaal in mee. Maar ik kon er werkelijk waar geen touw aan vastknopen."
Dit soort praktijken zijn, als het aan Borst ligt, vanaf 25 augustus voorgoed verleden tijd. Op die datum gooit de publieke nieuwszender haar programmering helemaal om. Net zoals dat bij Nederland 1 op tv is gelukt, moet een herschikking de negatieve spiraal waarin het station is beland, keren. Borst wil ub 2010 weer 8,5 procent marktaandeel hebben met Radio 1. "Als dit niet lukt, hebben we echt een probleem. Want: wat moet je dan nog doen? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten."
Waarom zo veel luisteraars de afgelopen jaren Radio 1 de rug hebben toegekeerd? "We zijn niet urgent genoeg", analyseert de zendermanager. "Je hebt bij ons niet het idee dat je altijd actueel wordt bijgepraat. Dat komt omdat we op de verkeerde momenten aan verdieping doen. Om half 11 in de ochtend beland je rustig in een enorm lange reportage uit een ver buitenland terwijl de luisteraar op dat tijdstip gewoon over het nieuws wil worden bijgepraat."
De remedie: Borst schrapt de luncheditie van het Radio 1 Journaal, maar geeft de NOS wel de mogelijkheid in te breken in de dagprogrammering met nieuwsonderwerpen. "Denk daarbij aan breaking news als het oppakken van Karadzic, maar ook gewoon aan een uitspraak in een geruchtmakende rechtszaak of een spannend debat in de Tweede Kamer. Dat inbreken zal, vermoed ik, zo’n acht keer per dag gebeuren."
Maar minstens zo belangrijk is dat de toon op Radio 1 verandert, vindt Borst. "Het is nu te afstandelijk. We moeten veel dichter bij de belevingswereld van onze luisteraars komen te staan. Waarom vraagt die VPRO-presentator niet aan die wetenschapper: ‘Zeg professor, wat antwoord je aan je vrouw als ze ’s ochtend aan de ontbijttafel vraagt wat je vandaag gaat doen?’ Op die manier grijp je de luisteraar direct bij z’n kladden."
De nieuwe programma’s in het schema van Radio 1 zijn meer magazine-achtig, beaamt Borst. "We zoeken naar de toon van De Wereld Draait Door. Het mag allemaal wel iets luchtiger, gevarieerder, sneller en populairder worden. Omroepen moeten ook wat breder gaan denken. Sommige onderwerpen komen nu helemaal niet aan bod. Royalty bijvoorbeeld. Terwijl luisteraars daar wel belangstelling voor hebben. Datzelfde geldt voor auto- en computernieuws."
Zijn plannen leverden Borst al bezorgde brieven op van de VARA en de VPRO. Die zijn bang dat de zender onder zijn leiding straks ‘wegvliegt van lichtheid’. "Onzin", zegt Borst. "De VPRO krijgt een dagelijks programma in de middag waarin ze volop de diepte in kunnen. Ik vraag ze daarbij alleen goed aan de luisteraar te denken. Welke vragen leven er aan de keukentafel? In het weekend is er ruimte voor meer specialistische programma’s als Argos."
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.