Home Advertorial Voice-over worden: zo doe je dat

Voice-over worden: zo doe je dat [advertorial]

(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)

“Ik hoor vaak dat ik een goede voice-over stem heb. Hoe word ik voice-over?”

Dit is een veelgehoorde vraag. Ook voor veel radiomensen lijkt het inspreken van voice-overs een leuke en lucratieve bijbaan. Toch lukt het maar beperkt aantal mensen uit de radio-industrie om echt door te breken als professionele voice-over. Waarom dit zo is en hoe jij misschien ‘de stemmencode’ wél kunt kraken, vertellen de mensen van Voice-Over Cowboys, een online stemmenbureau uit Amsterdam.

Voice-over werk vroeger

Eerst een stukje historie. Lange tijd, van ca. 1975 tot 2000, was verreweg het meeste voice-over werk in handen van kleine groep voice-overs en stemacteurs. Exacte cijfers zijn er niet, maar kenners schatten het aantal op ca. 30-50 fulltime stemacteurs. Een zeer klein groepje dat het meeste inspreekwerk voor hun rekening nam.

Vaak waren dit bekende (stem)acteurs en populaire radio-dj’s, en om hiertussen te komen moest je de weg weten. Vooral in Hilversum en op de gracht bij grote reclamebureaus, want casting via het internet was er niet bij. Dit verklaart meteen waarom deze stemmen het rijk alleen hadden met een voice-over salaris van soms wel meer dan 200.000 euro per jaar. Niet slecht voor af en toe een radiocommercial inspreken.

Voice-overs anno nu

De opkomst van het internet betekende ook meteen de opkomst van de online freelancer, en de voice-over branche is geen uitzondering hierop. De gevestigde stem kreeg concurrentie. Sindsdien is nieuw stemtalent veel beter vindbaar. Combineer dat met de vraag naar meer ‘gewone’ stemmen, en je begrijpt dat een mooie zware of bekende radiostem niet standaard meer voice-over werk genereert. Sterker, die mooie diepe stem is (vaak) in het nadeel voor een radio-dj, helemaal wanneer deze ook nog wordt aangezet. Wanneer je wilt bijklussen als voice-over is het daarom prioriteit die radiostem ‘af te leren’.

Waar een succesvolle voice-over vroeger een paar keer per maand de studio inliep voor een goed betaalde radiocommercial, zal deze tegenwoordig veel vaker in z’n voicebooth te vinden zijn. Sterker, succesvolle voice-overs zullen een groot deel van de dag voice-overs in moeten spreken om geld te kunnen verdienen. Want de meeste opdrachten betreffen minder vaak een lucratieve radiospot, maar juist bedrijfsfilms en e-learning video’s. Deze zijn voor meestal een klein publiek bedoeld, waardoor het voice-over budget logischerwijs ook lager is.

Leren stemacteren

Een voordeel is dat in het segment bedrijfsfilms veel meer werk in is. Maar, vergis je niet: het is absoluut niet simpeler. Een standaard commercial inspreken van 10 seconden is voor de meeste stemmen veel eenvoudiger dan een verhaal van enkele minuten zeer boeiend overbrengen. Vaak ben je de stem van een geanimeerde persoon, waardoor men spreekt meestal over een stemacteur. Want stem-acteren is.. acteren! Dit is een belangrijk punt waarom sommige radiomensen het ‘afleggen’ van zeer geroutineerde acteurs en actrices. Je zult dus moeten leren stemacteren.

Als je voice-over of stemacteur wilt worden zul je dus niet in eerste instantie de focus moeten leggen op een nóg duurdere microfoon of nog duurdere randapparatuur, maar jezelf moeten verdiepen in acteren. Stemmen die zichzelf als een kameleon kunnen aanpassen in de rol van een specifiek stemkarakter: dat is wat bedrijven zoeken. Gelukkig zijn er online vele trainingen op het gebied van acteren, wat soelaas zou kunnen bieden. Ook acteer-ervaring bij een (amateur) toneelvereniging is een manier die kan werken. Maar dé manier die we het meeste zien is het leren stemacteren in de praktijk.

Starten met voice-over werk

Dit is het moeilijkste onderdeel. De meeste mensen die vandaag wakker werden met een fantastische carrière als stemacteur in het hoofd starten met zoeken naar stemmenbureaus. Maar de waarheid is dat alleen wij al een (wacht)lijst van 250+ mensen hebben die hun stemdemo hebben ingediend, en bij andere bureaus zal dat waarschijnlijk niet veel anders zijn. Dit is dus niet de weg om door te breken.

Wat vaak beter werkt is (persoonlijk) een aantal productiebedrijven benaderen met de vraag of ze een (bijna) gratis voice-over kunnen gebruiken. Let op: spammen werkt niet, en is bovendien verboden. Kijk in je netwerk of je iemand kent die bedrijfsfilms maakt, vertel hem/haar over je voice-over werkzaamheden. Door je eerste klussen (voorlopig) gratis te doen krijg je een beter beeld van het werk, doe je ervaring op en bouw je bovendien aan je voice-over demo portfolio die je op je eigen website kunt zetten.

Lange voice-over adem nodig

Als we kijken naar de mails van beginnende voice-overs en stemacteurs denken we wel eens dat dit er misschien wel een paar duizend in Nederland moeten zijn. Echt heel veel. Het is moeilijk om kritisch op jezelf te zijn, maar realiseer je dat je écht heel goed moet zijn om er serieus geld mee te kunnen verdienen. Ervaring maakt doorgaans een stemacteur beter, en dit is waarom de meeste gevestigde stemmen een voorsprong op jou hebben.

Realiseer je ook dat de meeste startende stemacteurs makkelijk 3 tot 5 jaar bezig zijn tot dat ze enigszins op het niveau komen van een professionele voice-over, qua inkomsten. Je zult dus heel gedreven moeten zijn en constant willen werken aan je voice-over skills. Leer welke stemmen videobedrijven zoeken, zij zullen immers je grootste afnemers zijn. Omdat stemmenbureaus door het enorme aanbod stemacteurs zeer selectief kunnen zijn, zul je ook bedreven in PR en marketingcommunicatie moeten worden.

Het kan! (..misschien 😉

We willen benadrukken dat wij op dit moment zelf géén voice-over vacatures hebben openstaan. Onze bedoeling met dit artikel is jou een realistische kijk geven op de Nederlandse voice-over branche. Want, toch treden er ieder jaar nog nieuwe stemmen toe tot onze branche. Als je je houdt aan de bovenbeschreven factoren zou jij dat natuurlijk net zo goed kunnen zijn. Kortom: het kan, maar makkelijk is het zeker niet.

(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)

Foto: Pixabay