Talpa Radio zou inzet kunnen zijn voor een deal tussen Talpa en Mediahuis. Dit zegt de CEO van het Vlaamse Mediahuis, Gert Ysebaert, in een interview met de Vlaamse krant De Tijd.
Mediahuis nam TMG over maar John de Mol heeft met Talpa een belang van 30 procent in het bedrijf. Ook heeft de Mol nog een bod gedaan van 6,50 euro per aandeel. Volgens Ysebaert heeft Talpa tot 2 juli om zijn aandelen aan Mediahuis aan te bieden voor 6 euro per aandeel. “Als hij dan zijn aandelen niet heeft verkocht, kunnen we niets meer garanderen. Dat is mijn boodschap. Het is tijd om vrede te sluiten. Maar de ervaring leert me dat John de Mol en Talpa niet per se naar ons luisteren.”
Volgens Ysebaert is het voorlopig niet erg als De Mol als minderheidsaandeelhouder blijft. “TMG is ook zo georganiseerd dat we de nodige besluiten met een gewone meerderheid kunnen nemen. Op lange termijn ga ik ervan uit dat de hele zaak uitklaart en amper nog een voetnoot waard zal zijn.”
Maar de CEO van Mediahuis ziet Talpa niet als minderheidsaandeelhouder. “Dat zijn mensen die de leiding willen nemen. Maar je kan nu eenmaal niet met twee kapiteins aan het roer staan.”
Deal met Talpa
Graag gaat Ysebaert met De Mol om de tafel om over een deal te praten. “Ik heb de voorbije weken al enkele keren met Pim Schmitz gesproken, de CEO van Talpa. Dat ging relatief goed. We vinden elkaar. Ik denk dat we dingen samen kunnen doen.”
Over wat ze kunnen doen zegt Ysebaert: “Talpa is de grootste commerciële radiospeler in Nederland, TMG bezit in die joint venture 23 procent van de aandelen. Het is een van de zaken waarover wellicht te praten valt. Bij Talpa hebben ze ook 100 procent van SBS Nederland. Talpa is veeleer een mediaspeler, terwijl wij een uitgever zijn met ook audiovisuele activiteiten. Het is niet ondenkbaar dat we op basis daarvan zaken kunnen doen.”