Sublime heeft na de overname door het Belgische Mediahuis in 2020 meer slagkracht gekregen. Dat zegt interim-programmadirecteur Sander de Heer. “Drie jaar geleden kon het allemaal net niet. Je kunt niet opboksen tegen de grote jongens. Wil je iets voorstellen, dan moet je al iets van Mediahuis of DPG Media hebben, waarbij kranten, radio en een podcastafdeling gebundeld zijn”, zegt hij in de podcast ‘Dit was de Radio’.

De radiozenders in Nederland zijn in handen van nog maar een aantal partijen: de NPO (Radio 1 t/m Radio 5), Talpa Network (Radio Veronica, Radio 538, Radio 10 en Sky Radio), RadioCorp (SLAM! en 100 %NL), DPG Media (Qmusic) en Mediahuis (Sublime).

Als onderdeel van een groter concern kun je meer, zegt Sander, die daarbij niet alleen op meer geld doelt. “Het gaat ook om de professionaliteit, de kennis en de impact. Bij Mediahuis zit er heel veel know-how en is het bereik groot. Met Sublime kunnen we bijvoorbeeld de mensen van NRC en De Telegraaf inschakelen.”

Serieuze veertiger

Sander, die sinds mei de leiding heeft over Sublime, zegt te geloven in de radiozender. “We doen het wezenlijk anders dan al die andere grote zenders. Er is te weinig radio voor intelligente, ietwat serieuze, veertigers, die van muziek houden. Als ik naar andere stations luister, dan word ik door geen enkele zender serieus genomen en verrast. Bij Sublime gaan we voor minder gelul en minder slap gelul.”

Als radiomaker was Sander jarenlang te horen in de ochtend op Radio 2, maar een programma maken op Sublime ziet hij voorlopig niet zitten. “We hebben iets te veel blanke mannen op de radio, omdat Angelique Houtveen tijdelijk afwezig is. Daarom voel ik me totaal ongeloofwaardig als ik daar nu zelf ga zitten.”

Foto: Sublime