Home Landelijke radio Radio 5 moet 2 procent marktaandeel halen in 2007

Radio 5 moet 2 procent marktaandeel halen in 2007

Zendercoördinator Kees Toering van Radio 5 wil aan het einde van volgend jaar een marktaandeel hebben van twee procent. Nu haalt het voormalige Radio 747 nog krap 1 procent. “Uiteindelijk hopen we over een paar jaar op zo’n vier procent te zitten”, zo zegt hij in Spreekbuis.

Toering is tevreden met hoe het nieuwe Radio 5 loopt. “Ik ben blij verrast”, zo zegt hij in Spreekbuis. “Je hebt een idee in je hoofd voor een zender, hoe die zou moeten klinken. Je schrijft dat allemaal op in nota’s en notities en je bespreekt het in vergaderingen. Maar dan moet het op een gegeven moment echt gebeuren. Eigenlijk meteen na de eerste uitzenddag al hadden we het gevoel dat het de goede richting op ging. Het is nog lang niet perfect, er moet nog van alles gebeuren. We zullen nog weken bezig zijn met allerlei dingen te finetunen. De muziekkeuze is bijvoorbeeld soms nog niet helemaal goed. Maar het is nu al het geluid waarvan ik had gehoopt dat het zo zou worden.”

De medewerkers hebben er zin in volgens Toering. “Het enthousiasme spat van de zender. Het is een ploeg van presentatoren en medewerkers die met z’n allen heel goed beseffen wat voor zender het moet zijn en voor wie de zender bedoeld is. Radio 5 is nu al een station.”

De zendercoördinator prijst ook de samenwerking tussen de verschillende omroepen op Radio 5. “Eerst proefde je wel wat scepsis. Een zender voor oudere luisteraars, dat is niet cool. Maar dat is omgeslagen in enthousiasme, de omroepen gaan er vol voor.”

Voor een gedegen analyse van luistercijfers is het na vijf dagen nog te vroeg. “We willen eerst de zender goed neerzetten. We hebben wel al veel positieve reacties van luisteraars gekregen, ook van mensen die voorheen naar Radio 747 luisterden. Vanuit de doelgroep horen we geluiden als ‘eindelijk een zender voor ons met muziek die je nergens anders hoort’. Dat was ook de bedoeling, we wilden een zender maken die is toegesneden op de wat oudere luisteraars. Met presentatoren die in de veertig, vijftig jaar zijn. Ouderen willen absoluut niet als oud worden beschouwd en willen graag naar iets jongere presentatoren luisteren.”