Radio 1 is in een vrije val terecht gekomen. Dat zegt hoofdredacteur Paul van Gessel van BNR Nieuwsradio in Spreekbuis. Bij de laatste luistercijfers zakte de publieke nieuwszender met 0,1 procent marktaandeel naar 6,6 procent. Van Gessel herhaalt nog maar eens dat hij Radio 1 een lappendeken vindt en dat er te weinig naar marketingmensen wordt geluisterd. "BNR heeft de marketingafdeling hier in huis. Die mensen weten precies wat onze luisteraars willen. Hoe gaat dat bij Radio 1? Zit de STER nog steeds op het Lapersveld? Volgens mij praten de mensen van Radio 1 nooit met marketingmensen. Zouden ze toch eens moeten doen." BNR bleef zelfs overigens steken op 0,6 procent marktaandeel.
Dat er problemen zijn bij Radio 1 erkent zendermanager Laurens Borst. Maar van een vrije val is volgens hem geen sprake. "We zitten zo weer boven de zeven procent", zegt hij. Een "seizoenseffect" als gevolg van concurrentie van de Top 2000 en 3FM Serious Request, noemt hij het.
Begin jaren 2000 lag het luistertijdaandeel van Radio 1 nog stabiel op ongeveer 8,5 procent. In 2007 was dat 7,3 procent. De 6,6 procent van de laatste meting was voor iedereen schrikken, maar zou volgens onderzoeker en beleidsadviseur bij de NPO, Nanne Adriaans, toch vooral te maken hebben met de Top 2000 op Radio 2 en de dj’s van 3FM die zich voor het goede doel lieten opsluiten en zo veel luisteraars trokken. "We zien dat andere, grote radiozenders er beter in slagen om hun luisteraars vast te houden, tot een uur of tien, elf ’s ochtends. Daar zit ongeveer de top – dan luisteren er 4,5 miljoen mensen. Vervolgens zie je dat, met wat piekjes rond de lunch en zes uur ’s avonds, het aantal luisteraars langzaam afkalft totdat de tv het ’s avonds overneemt", stelt de onderzoeker.
"Radio 1 is een uitzondering op dit verhaal. De zender heeft een piek rond het nieuws van 08:00 uur, een kleine piek rond 13:00 uur en ’s avonds weer een iets grotere piek rond 18:00 uur. Er zitten dus flinke pieken en dalen in. Dat is op zich niet ongebruikelijk voor een nieuwszender, maar wanneer je het vergelijkt met buitenlandse nieuwszenders in Engeland en Vlaanderen, is het verval na die pieken op Radio 1 wel heel erg groot."
De oplossing ligt volgens Van Gessel voor de hand: horizontaal programmeren. Elke dag vaste blokken ("en dan zie ik dat het Radio 1-Journaal alleen maar tijd inlevert. ’s Middags zijn ze om 13:00 uur klaar, ’s avonds om 18:30 uur. Waarom?") En, vervolgt hij: durven door-programmeren. Dezelfde stemmen op dezelfde uren. "Eén keer met de ANWB praten en je merkt dat er om half tien ook nog files staan. Dan laat je je ochtendprogramma toch ook wat langer doorlopen?"
Het belangrijkste is, zo stelt Adriaans, "dat we ons bij Radio 1 goed afvragen waarmee onze luisteraars eigenlijk bezig zijn – wat hun dagritme is. Uit alle onderzoek blijkt dat er in de vroege ochtend echt aandacht is voor wat wordt uitgezonden. Mensen luisteren dan heel bewust. Later op de ochtend verschuift dat. Mensen gaan een boodschap doen en komen weer terug. Ze gaan aan het werk, maken een praatje, doen een klus. Daar staat de radio bij aan. Dan kun je je afvragen of je die verdergaande, langer durende programma’s wel op zo’n tijdstip moet plaatsen."
Zie daar de taak waar Laurens Borst als zendermanager van Radio 1 voor staat: de omroepen en de programmamakers ervan overtuigen dat ze samen aan de zender gaan werken. En daarbij niet hun programma’s, maar de luisteraar centraal stellen. Hij zal dat ongetwijfeld tijdens de ‘bosdag’ aan de orde hebben gesteld, maar houdt zich verder op de vlakte onder het motto ‘een broedende kip moet je niet storen’.
Borst: "Programmamakers en redactiecheffen hebben intensief gepraat over verbeteringen aan de inhoud en opbouw van de programmering. Ik heb er een goed gevoel aan overgehouden en ik weet zeker dat we het tij gaan keren met z’n allen. Alle omroepen zijn zich ervan bewust dat het beter kan. Voor concrete besluiten is het op dit moment nog te vroeg. Ik verwacht de komende weken van alle omroepen concrete voorstellen."
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.