De gemiddelde leeftijd van de luisteraar van NPO Radio 1 is niet gedaald; de leeftijd bleef afgelopen jaar steken op 62 jaar. Dat meldt de NOS in het jaarverslag over 2018. ‘Het publiek van Radio 1 is relatief oud, maar de gemiddelde leeftijd van de luisteraar is afgelopen jaar gelijk gebleven (62 jaar).’ De leeftijd lag in 2016 nog op 61 jaar.

De NOS heeft van alle omroepen de meeste zendtijd op Radio 1. Het bereik van de zender nam in 2018 iets af ten opzichte van het jaar ervoor. ‘Er is sprake van een dalende trend, al gaat die minder hard dan bij televisie. Het weekbereik is – net als in 2017 – licht gedaald. Gemiddeld bereikte de zender in 2018 wekelijks ruim 2,3 miljoen mensen van 10 jaar en ouder. In 2017 lag het weekbereik op bijna 2,4 miljoen luisteraars.’

Het aantal jongeren dat televisie kijkt en naar de radio luistert, nam volgens de NOS afgelopen jaar het sterkst af. ‘Via de site en de mobiele apps weet de NOS de jongere leeftijdscategorie, die een sterk afnemende belangstelling heeft voor de televisie en de radio, voor een deel alsnog aan zich te binden’, aldus de nieuwsomroep.

Kosten radio

De programma’s en nieuwsuitzendingen op Radio 1 kostten de NOS vorig jaar ruim 18 miljoen euro. 3FM volgt op een tweede plek met 2,3 miljoen euro, gevolgd door Radio 2 (629.000 euro), Radio 5 (540.000 euro) en Radio 4 (298.000 euro).

De NOS was vorig jaar in totaal ruim 22 miljoen euro kwijt aan radio, tegenover een kleine 170 miljoen euro voor televisie. De omroep snijdt dit jaar in het budget voor radio: zo stopt de NOS met de nieuwsbulletins op Radio 5. Dat is volgens de omroep een gevolg van de bezuinigingen.

Foto: Michel Schnater | NPO

Vorig artikelLuisteraar 3FM blijft zes dagen aan de telefoon hangen
Volgend artikelJordi Warners maakt op 24 mei laatste show bij SLAM