Home Landelijke radio Column: De aloude discussie

Column: De aloude discussie

Ieder weekend een column van Peter van Dal, mediaverslaggever.

Zonder het te hebben gelezen kon ik al raden wat er in het artikel ‘STER en IP weigeren Noordzee FM commercials’ zou staan. Ik zag al een briesende Erik de Zwart voor me die zich mateloos zou opwinden over het feit dat de commercials niet bij de STER gedraaid werden. Het hele belasting verhaal zag ik alweer voor me. En dat vermoeden werd bevestigd.

Maar heeft De Zwart daar nu een punt? Een beetje wel natuurlijk. Dat de IP (HMG) de spotjes niet wil uitzenden is begrijpelijk. Noordzee FM is een directe concurent van Yorin FM, de radiozender van HMG. Voor de STER geldt hetzelfde natuurlijk, want 3FM en ook een beetje Radio 2 zijn directe concurenten. Maar dat zijn wel publieke omroepen. En moet een publieke omroep wel concureren?

Ja. En wel om de simpele reden dat het in de mediawet staat. In de discussie hoe de publieke omroepen concureren vergeten mensen steeds dat het is vastgelegd in de wet dat de publieke radio en televisie zoveel mogelijk marktaandeel MOET halen. En hoe doe je dat? Door je commercieel op te stellen en dus te concureren. Dat is dus een beetje krom. Want in de wet staat ook dat de publieke omroep een ‘divers programma’ moet bieden. En culturele programma’s, als voorbeeld, scoren nu eenmaal minder.

Maar Erik de Zwart is al jaren voorganger in de strijd tegen de publieke omroep. En doordat hij steeds zonder nuance en ongecontroleerd hapt op het publieke omroep hengeltje, is hij ongeloofwaardig geworden. Iedereen weet het nu wel. Maar ergens heeft hij gelijk. Het is raar dat een publiek instituut zich zo moet bewijzen tegenover commerciële instellingen en daarbij een wettelijke voorsprong heeft in ontvangst en middelen. Dat zou eigenlijk niet moeten. Een wetsaanpassing zou dan een oplossing zijn: alle reclames op de publieke zenders afschaffen en de omroepen een echt publiek karakter geven. Maar ja, zou De Zwart dan ook bereid het dubbele aan belastinggeld af te dragen aan belasting, want dat reclame-geld moet wel gecompenseerd worden en zal het publiek het niet geweldig vinden dat er radiozenders in Nederland komen die reclame-vrij zijn en massaal overschakelen naar de publieke radio en tv?

Op deze vragen zou ik graag antwoord hebben van Erik de Zwart. En dan denk ik dat ik best met hem mee kan gaan. Want het is een rare situatie is het wel, maar door gewoon maar wat te roepen los je juist niks op.