Home Landelijke radio SLAM!FM kostte ID&T bijna de kop

SLAM!FM kostte ID&T bijna de kop

Dankzij ID&T Radio en SLAM!FM ging ID&T bijna kopje onder. Dat zegt oprichter Duncan Stutterheim in het programma ‘CV Der Mislukkingen’ van de VPRO. “We hadden nooit gerealiseerd hoeveel impact het opzetten van een radiostation had. Je moet minstens 25 mensen op de loonlijst hebben, redacteurs en technici. We verloren twee tot drie ton per maand. En we konden er niet meer uit.”

ID&T verspeelde binnen twee tot drie jaar 11 miljoen euro door het radiostation en ging bijna failliet. “Al het geld dat we hadden was weg.” Het bedrijf nam in 2000 New Dance Radio over, dat via de kabel uitzond. Het radiostation werd omgedoopt in SLAM!FM en een jaar later ging het ID&T Radio heten.

Stutterheim: “En toen kwam de frequentieveiling in 2003. En wij dachten: hoe gaaf zou het zijn als iedereen het kan horen.” Het lukte om een FM-frequentie te krijgen. “Maar we hadden er nooit over nagedacht in wat voor markt we terechtkwamen. Het werd het grootste verliesgevende project voor ons ooit.”

Lex Harding

ID&T werd in januari 2005 weer omgedoopt tot SLAM!FM. Aan het einde van dat jaar nam investeringsbedrijf 2HMedia van Lex Harding, Ruud Hendriks en Marcel Dijkhuizen de zender over. “Ik kon gelukkig geld van mijn vader lenen en wist een 
fusie met een zusterbedrijf te forceren, van daaruit kon ik weer opbouwen”, zegt Stutterheim.