Home Landelijke radio NPO Radio 2 ‘Radio wordt steeds meer een medium voor oude mensen’

‘Radio wordt steeds meer een medium voor oude mensen’

Volgens Erik de Zwart wordt ‘radio steeds meer een medium voor oude mensen’, zo vertelt hij in Het Parool. “Dat heeft te maken met demografie: volgend jaar is de helft van de bevolking ouder dan 50 jaar. Maar het mediagebruik telt ook mee: jongeren luisteren vaker naar streamingsdiensten of naar podcasts, terwijl ouderen de radio soms uren achtereen aan hebben staan.”

Zenders als Radio 10 en NPO Radio 2 zitten al enige tijd flink in de lift. Volgens Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum loont het om de mikken op de oudere luisteraar. “Vroeger was de groep van 20 tot 49 de heilige graal voor adverteerders. Dat is aan het verschuiven: de ‘emptynesters’, mensen wier kinderen uit huis zijn, zijn nu de interessantste doelgroep: daar zit het geld.”

Reclame

Dat Radio 10 in een jaar tijd liefst 3 procent marktaandeel wint, heeft volgens Erik de Zwart ook te maken met de miljoenen die zijn gespendeerd aan reclame. “En de komst van Gerard Ekdom is natuurlijk heel belangrijk geweest”, zegt hij in de krant.

3FM is volgens de mediakenners het grootste slachtoffer van alle dj-transfers de afgelopen jaren; de zender kelderde in marktaandeel. Toch verwachten kenners dat ook jongerenzender Radio 538 klappen krijgt vanwege het vertrek van Edwin Evers.

Foto: Pixabay