Home Landelijke radio NPO 3FM Radio 2 breekt luistercijferrecord, 3FM laagste sinds zomer 2004

Radio 2 breekt luistercijferrecord, 3FM laagste sinds zomer 2004

Oranje de luistercijfers van Radio 2, blauw die van 3FM

Met een marktaandeel van 14,8 procent heeft NPO Radio 2 het hoogste aandeel sinds augustus 1992 behaald. De stijging van 0,9 procent ten opzichte van een maand eerder lijkt vooral te danken aan de populariteit van de Top 2000. Volgens de NPO heeft de publieke zender ook veel luisteraars vast weten te houden in januari.

Zo is er in januari 600.000 keer meer naar de stream – audio en visual radio – geluisterd dan in 2016. “Het is mooi om te zien dat luisteraars de gewijzigde koers van Radio 2 waarderen: een nieuwe programmering, met nieuwe dj’s en een aangescherpt en herkenbaar zenderprofiel”, aldus NPO-radiodirecteur Jurre Bosman.

3FM
NPO 3FM doet het minder goed: de zender verliest 0,4 procent marktaandeel en komt uit op 6,2 procent, ondanks 3FM Serious Request. Het is het laagste marktaandeel sinds de zomer van 2004; toen fluctueerde het aandeel tussen de 5,7 en 6,3 procent. Het marktaandeel van 3FM is in ruim drie jaar tijd gedaald met 5,5 procent: van 11,7 procent in november-december 2013, naar 6,2 procent nu.

Jurre Bosman: “3FM is meer dan een radiozender alleen. Als 360-graden jongerenmerk zoeken we op radio én alle online kanalen de verbinding met jongeren. Online: dáár is waar 3FM een verschil maakt, de verbinding zoekt met jongeren, hen inspireert met nieuwe muziek en nieuwe artiesten, discussies voert en maatschappelijke problemen aan de kaak stelt.”