Het NLO (Stichting Nationaal Luister Onderzoek) gaat luistercijfers bijhouden van podcasts. Het NLO zegt dat de nieuwe meting toegankelijk wordt voor de gehele markt, dus niet alleen de bedrijven die nu aangesloten zijn bij de luistercijfers.

In het afgelopen jaar heeft het NLO verschillende meetmethoden onderzocht om te komen tot een standaard. Het gaat bij deze marktstandaard om het registreren van downloads van podcasts en om streamstarts van audio on demand.

Voor de technische kant is een samenwerking overeengekomen met Triton Digital. Triton Digital verzorgt het verzamelen en bewerken van de data. Onder auspici├źn van NLO worden de resultaten gepubliceerd in de vorm van toplijsten.

Pilot

De afgelopen tijd heeft er een pilot gelopen met podcasts van BNR en NPO Radio 1. Op basis van deze pilot is besloten om de standaard te baseren op de IAB Podcast Measurement Guidelines, die ook internationaal als leidend worden gezien.

Het streven is om begin 2020 de eerste toplijst beschikbaar te hebben. Partijen die geïnteresseerd zijn om aan te sluiten bij dit nieuwe initiatief, kunnen contact opnemen met NLO.