NPO 3FM is op zoek naar een nieuwe zendermanager. Basyl de Groot stapte vorige week uit eigen initiatief per direct op. 3FM zegt ‘een mediaprofessional te zoeken die de belevingswereld van de jongeren goed kent en in staat is om in het beleid daarop te anticiperen’. Volgens Pierre Papa, radiocoach bij onder meer 538, Qmusic, Radio Veronica en SLAM, moet de nieuwe zendermanager vooral ballen hebben.

Papa: “Hij of zij moet durven om radicaler te herprofileren. Je bent een publieke radiozender en je zult in het huidige radiolandschap echt een kwartslag anders moeten willen programmeren.” Volgens Sieb Kroeske, docent Radio Management aan Hogeschool InHolland, doet 3FM er goed aan het veranderde muziekbeleid weer enigszins bij te schroeven. “Ik hoor veel luisteraars klagen over de hoeveelheid urban/hiphop. Dat mag wel weer wat minder. De meeste liefhebbers van dit genre zitten meer op YouTube.”

‘Wees dwars’

Radiocoach Papa vindt 3FM nu nog te mainstream. “Zolang je Guus Meeuwis en Blof uitnodigt in de ochtendshow en zelfs dagenlang voorbeschouwingen doet over hoe O’G3NE het gaat doen op het Eurovisie Songfestival, dan doe je precies hetzelfde als bijna alle andere radiostations. Wees dwars en anders, durf weer voorloper te zijn en geen trendvolger.” Kroeske: “Het onderscheidend vermogen van 3FM moet duidelijk zijn en het liefst daarbij ook open staan voor het talent, zowel voor de muziek als voor de man-vrouwverdeling op het gebied van presentatie.”

De NPO vraagt in de vacature voor zendermanager 3FM een ‘ervaren manager die andere medewerkers kan inspireren’. Kroeske: “Het moet iemand zijn met een drive, een peoples-manager, een muziekliefhebber, geduld en daarnaast ook weten om te gaan met de politiek binnen de Publieke Omroep en de vergadercultuur. Arjan Snijders, initiator van de RadioRing en schrijver van het boek ’50 Jaar 3FM’: “De nieuwe zendermanager moet kritiek en gezeur van zich af kunnen laten glijden. Want iedereen heeft altijd een mening over 3FM en je kan het dus alleen maar verkeerd doen.”

Online

Snijders en Papa merken op dat er voor 3FM als jongerenmerk nog veel winst te behalen valt op online. “De grootste uitdaging voor de toekomst is online”, zegt Papa. “Want ook op online mis ik nog wat durf.” Snijders: “Radiomakers en online ‘helden’ weten te goed wat wel en niet werkt bij de doelgroep en durven daarom niet meer buiten de lijntjes te kleuren. Op de radio én online spreek je pas tot de verbeelding als je een paar uitgesproken, eigenzinnige types in huis hebt met een eigen, liefst originele en wat tegendraadse mening. Die zijn er nu niet.”

Florent Luyckx: “Het is hoog tijd voor een campagne die toont waar 3FM voor staat. Ik zie nauwelijks communicatie naar buiten toe. Luisteraars krijgen de informatie over hun zender nu via de media die berichten over hoe slecht het daar gaat”, aldus de voormalig zendermanager onlangs in het AD.

Luistercijfers

De luistercijfers van 3FM zitten al een tijdlang in een neerwaartse spiraal. In de meest recente cijfers is de zender verder gezakt naar 4,8%. “De dalende luistercijfers gaan nog verder dalen”, voorspelt Arjan Snijders. “Dus de manager moet ook afdwingen dat daar de komende twee jaar vanuit de NPO niet over gezeurd wordt.” Volgens radiodocent Kroeske zijn de dalende luistercijfers ‘absoluut geen topic’ voor 3FM. “Het kost een aantal jaar om van die nu wel erg lage 4,5% wat op te krabbelen naar zo rond de 7%.”

Snijders voorspelt dat 3FM wel weer luisteraandeel gaat winnen. “Maar de tijden van 8 tot 10 procent marktaandeel van begin jaren tien, die komen nimmer meer.” Florent Luyckx: “Je hebt zeker een jaar nodig om te klimmen. 3FM kan dus echt nog wel groeien, maar na de zomer moet je dat wel gaan zien. Anders hebben ze een probleem.” Radiocoach Papa ziet 3FM ook wel weer luisteraandeel wegsnoepen: “Als ze maar meer ballen tonen, echt dwars durven te zijn en ook bereid zijn om minder mainstream te zijn.”

Namen nieuwe zendermanager

Namen van een mogelijk nieuwe zendermanager willen Papa, Kroeske en Snijders niet noemen. “Maar het wordt nu vast iemand van buiten de NPO en waarschijnlijk ook van buiten de omroep”, voorspelt Snijders. “De marketingachtergrond van een Florent Luyckx zou goed van pas komen. Dus een 20 jaar jongere Florent.”

Radiodocent Kroeske zegt vertrouwen te hebben in 3FM. “Het nu verjongde geluid spreekt mij erg aan. Het is verfrissend met een uitstekend nieuw jong presentatie-team.”

Voormalig zendermanager Paul van der Lugt is ook benaderd voor dit artikel. “Ik wil de mensen die er nu serieus mee bezig zijn, niet voor de voeten lopen”, luidt zijn motivatie om af te zien van een interview.