Met 2,2 procent marktaandeel heeft NPO 3FM een nieuw dieptepunt in de luistercijfers bereikt. Nooit eerder deze eeuw was het aandeel van de zender zo laag als in de nieuwste luistercijfers. Het jongerenstation zat enkele jaren terug nog op een marktaandeel van boven de 10 procent.

In de voor 3FM belangrijke doelgroep 20-49 jaar levert de zender in één jaar tijd 1,3 procentpunt marktaandeel in (4,6 procent versus 3,3 procent nu). NPO Radio 2 ziet in 20-49 jaar het marktaandeel juist significant stijgen – met 2 procentpunt. Ook Qmusic stijgt in de doelgroep (+1 procentpunt).

In 10+ heeft 3FM minder ingeleverd, al is de daling met 0,5 procent marktaandeel in een jaar tijd alsnog relatief fors voor een zender die nu op 2,2 procent marktaandeel zit.

Target

Zendermanager Sharid Alles zei in mei nog dat de luistercijfers van 3FM moeten stijgen en de zender het weer waar gaat maken. “Ik noem geen targets. Maar als 3FM over twee jaar nog steeds 2,5 procent marktaandeel heeft, ben ik weg. Daar heb je dan toch je target.”

Vorige maand zei Sharid er nog van te balen dat de luistercijfers van NPO 3FM maar niet of amper stijgen. De zendermanager ‘aast’ vooral op luisteraars van NPO Radio 2 en Radio 10. “Er is gewoon een doelgroep die altijd 3FM luisterde en die is naar Radio 2 gegaan, toen daar alle dj’s naartoe gingen. Maar dat zijn luisteraars die qua muziek eigenlijk nog steeds meer 3FM zijn.”

Tips

Ruud de Wild liet zondag in ‘De Perstribune’ nog weten wel tips voor 3FM te hebben. “Maar ik vind het niet verstandig om die zo uit te spreken. Als ik echt ga zeggen wat ik ervan vind, dan vind ik mezelf een ontzettend pedante lul en dat ga ik niet doen.”

Foto: Michel Schnater | NPO