Na dik een jaar zendermanager-zijn, had Sharid Alles meer verwacht van de luistercijfers van NPO 3FM. “We zitten echt in een positieve flow met z’n allen en we gaan heel erg lekker. De industrie ziet dat ook. De pluggers en de festivals die zeggen: het gaat de goede kant op bij jullie. Maar in de cijfers merk je dat nog niet, dat gaat gewoon hartstikke langzaam. Het is een langzaam medium”, zegt ze in Lex Gaarthuis’ podcast.

Toch benadrukt Sharid, sinds juli vorig jaar zenderbaas, dat de luistercijfers van 3FM nu stabiel zijn. “We dalen al een jaar niet meer, uitzonderingen daargelaten. De keldering is echt wel gestopt. Dat is positief, nu moeten we wachten totdat we gaan stijgen.”

Luisteraars van Radio 2 en Radio 10

De zendermanager zegt vooral te ‘azen’ op luisteraars van NPO Radio 2 en Radio 10. “Er is gewoon een doelgroep die altijd 3FM luisterde en die is naar Radio 2 gegaan, toen daar alle dj’s naartoe gingen. Maar dat zijn luisteraars die qua muziek eigenlijk nog steeds meer 3FM zijn. Die mensen, die naar Radio 2 maar ook naar Radio 10 zijn gegaan en toch echt wel van alternatieve muziek houden, die zijn een tijdje weggeweest bij 3FM.”

Ze doelt dan op de jongere generatie luisteraars. “Twintigers, dertigers.” En tieners? “Ook deels nieuwe aanwas, maar dat is misschien nog wel moeilijk”, aldus Sharid.

De luistercijfers van 3FM over het afgelopen jaar. Het marktaandeel schommelt rond de 2,5 procent.

Marketingbudgetten

Sharid wil vooral een ‘goed product maken’, in de hoop daarmee weer luisteraars te winnen. “Wij hebben niet de marketingbudgetten die Talpa bijvoorbeeld heeft. Ik laat me niet echt frustreren door dat soort dingen, maar het voelt soms wel een beetje alsof er tanks op ons af komen en ik met een plastic zakje naar voren ren. We moeten gewoon een lange adem hebben. We moeten de spirit goed houden en allemaal blijven geloven in wat we doen. En dat gevoel is er heel erg, dat we echt op de goede weg zijn.”

Volgens de zenderbaas is er in een jaar tijd flink wat veranderd bij 3FM – veelal in positieve zin. “Ik ben er heel slecht in om dat hardop te zeggen”, aldus Sharid. Toch noemt ze een voorbeeld: het vertrouwen. “Anderhalf jaar geleden was er alleen maar negativiteit over 3FM, maar dat was ook van binnenuit. Dat kwam overal vandaan, uit alle hoeken en gaten. Dat is nu echt wel veranderd.”

Foto: NPO 3FM | Michel Schnater

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.