Home Landelijke radio Marktaandeel regionale omroepen onder druk: meer richten op doelgroep en te kleine...

Marktaandeel regionale omroepen onder druk: meer richten op doelgroep en te kleine steekproef

De publieke regionale omroepen zitten de laatste jaren al in een vrije val van de luistercijfers. Haalde de regionale publieke in 2005 nog een landelijk marktaandeel van 16 procent, inmiddels is het gedaald naar 9.9 procent. Regionaal zijn er grote verschillen, maar hoe gaan die omroepen hiermee om?

Van Intomart GFK heeft RadioFreak de regionale luistercijfers gekregen van de verschillende provincies. Deze luistercijfers laten een grote schommeling zien. Dit heeft echter ook te maken met het kleine aantal respondenten per provincie.

De regionale omroepen wijzen tevens naar de hevige schommelingen, maar steken ook de hand in eigen boezem. Veel omroepen zijn druk bezig zich te ontwikkelen. Bart Barnas van RTV NH laat weten: "We zijn RTV NH op een aantal fronten aan het vernieuwen waarbij we de zender en de bijbehorende programma's meer relevant maken voor alle mensen die wonen in de Provincie Noord Holland." Zo heeft de omroep veel nieuwe programmaformats ingevoerd gericht op de regio en de luisteraars. "Dit zijn allemaal nieuwe presentatoren en formats die we net gestart zijn. We geven ze bewust een jaar de tijd om te groeien om ze de kans te geven positie in te nemen en onderdelen uit te proberen."

Zijn collega bij RTV Utrecht, Mariska Fennema Manager Radio, zegt in een reactie: "Over de landelijke daling kan ik weinig zeggen. We zijn natuurlijk wel erg blij met de stijgende cijfers van Radio M Utrecht. We denken dat het succes vooral gelegen is in het feit dat we alles tot in detail op de doelgroep hebben afgestemd. Hierdoor is er echt een geheel ontstaan. Verder hebben we de lat hoog gelegd en hard gewerkt aan interessante inhoud/informatie voor de doelgroep, aansprekende acties, goede presentatie, de juiste muziekmix en gerichte promotie."

Omrop Fryslân maakt de laatste 1.5 jaar een daling mee van 24.6 procent naar 16.5 procent. Volgens de omroep is de kleine steekproef hier de oorzaak van: "Dat geeft nogal wat onverklaarbare fluctuaties. Volgens Intomart lopen bereik en marktaandeel wel terug, hoewel de positie van de Omrop als marktleider in Fryslan nog recht overeind blijft. Om niet afhankelijk te zijn van Intomart laten wij ook elk kwartaal onderzoek doen onder en veel grotere groep, met 1000 respondenten."

Leo Hauben van L1 laat weten: "L1 Radio zit in de lift. Over de periode juli/augustus bedroeg ons marktaandeel 12,9% en de meting augustus/september kwam op 13,4%. We staan in Limburg weer op een stevige tweede plaats. Ook vergeleken met de andere 12 publieke regionale omroepen doen we het goed. L1 staat op de derde plaats nu, voor ons een hele hoge klassering. Alleen Groningen en Friesland scoren beter. In ons Strategisch Plan 2015-2019 ligt de doelstelling voor L1 Radio op 14% marktaandeel op jaarbasis. Als de trend van de laatste metingen doorzet, zitten we op de goede weg."