Internetradio, ook wel webradio, werkt eenvoudig. De luisteraar surft naar de website van de gewenste radiozender, waar staat aangegeven hoe de radio dient te worden geactiveerd. Om daadwerkelijk te kunnen luisteren, is wel software nodig. Meestal volstaat Realplayer of Windows Media Player, vaak al standaard op de PC geïnstalleerd. Vervolgens wordt er automatisch verbinding gemaakt met het radiostation.
De ontvangst gaat als volgt: de uitzending komt in een constante stroom gegevens binnen. Deze streaming audio wordt vervolgens afgespeeld met een vertraging van enkele seconden. Deze buffer is ingebouwd om eventuele onderbrekingen op te vangen. Op deze manier is in principe een live-uitzending mogelijk. In principe, want een snelle modem, computer en vooral een degelijke internetverbinding zijn vereisten. Dat laatste is tevens de makke van webradio. Wanneer de internetverbinding tegelijkertijd wordt gebruikt om te chatten of surfen, kan de verbinding stagneren of zelfs wegvallen.
Nagenoeg alle Nederlandse publieke en commerciële radiozenders bieden via hun website deze luisterservice, naast de uitzending via ether of kabel. Ze zenden hun programma’s integraal uit via internet. Het voordeel is dat het verspreidingsgebied wordt vergroot.
Behalve de reeds bestaande radiostations die via internet uitzenden, zijn er duizenden die alléén van internet gebruik maken. Ze zijn vaak zeer specialistisch. Internetradio is in dit opzicht een ware revolutie ten opzichte van de traditionele zenders. Het is radio op maat, veel doelgerichter en interactiever. De luisteraar is niet langer gebonden aan een vaste programmering.
Neem het Amerikaanse Netradio. Deze zender heeft ruim honderd kanalen, die ieder een muziekstroming vertegenwoordigen. Radio SonicNet biedt de luisteraar de mogelijkheid zelf te kiezen. Eerst selecteert de bezoeker een genre, vervolgens kan de voorkeur worden gegeven aan een artiest. Derde voorbeeld is Spinner, een zender die de keuze biedt uit honderdduizenden nummers.
Toch is niet iedereen positief over internetradio. “Drie jaar geleden riepen de goeroes al dat we nu helemaal om zouden gaan”, vertelt 3FM-dj Ruud de Wild. “Echter, op dit moment is internet en daarmee dus ook internetradio een overgewaardeerd medium.” Volgens de presentator van ruuddewild.nl zijn er de nodige mankementen. Zoals de publiciteit. “Hoe ga je straks bekend maken dat er een nieuw radiostation is? We hebben nu al meer dan vijf miljard pagina’s op het web.”
De ontvangst is een ander probleem. Volgens De Wild doen uitzendingen via de ether kwalitatief niet onder voor internet. “Ik heb hier de beste apparatuur staan met een complete stereo erin. Maar als UPC te veel verkeer heeft, gaat het mis. De infrastructuur is er nog helemaal niet klaar voor. Je kunt in grote delen van Nederland niet eens op de kabel.”
Wat de goeroes ook hebben geroepen, de ontwikkeling in Nederland staat nog in de kinderschoenen. Inmiddels is het aantal internetradiostations in Nederland gestegen tot vijftig. Opvallend in vergelijking met de Amerikaanse webradiozenders, is dat in ons land het voornamelijk wordt gerealiseerd door amateurs en piraten.
De professionalisering laat nog op zich wachten. Adverteerders lopen er namelijk niet warm voor, en geven de voorkeur aan de traditionele concurrent. Op zich logisch, want internetradio is in Nederland vooralsnog populair bij een klein publiek. De Wild voegt daar nog aan toe: “Aan de luistercijfers te zien willen mensen nog steeds ouderwetse radio. Op hun werk en in de auto. Ik denk dat dat alleen maar gaat toenemen.” Volgens hem is het een verschil in benadering. Traditionele radio is persoonlijker. “En het lijkt er zelfs op dat mensen in deze tijd van computers juist meer persoonlijk contact willen. Bij ons thuis gaat-ie er daarom nóóit uit.”
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.