Home Landelijke radio Hans Schiffers: “Ik zit te wachten op een revolutie in de popmuziek”

Hans Schiffers: “Ik zit te wachten op een revolutie in de popmuziek”

Radio 2-presentator Hans Schiffers is blij met de actie van muziekliefhebber Martijn ter Haar tegen de ‘vertop2000agogoing’ van het Nederlandse radiolandschap. “Ergens zit ik wel te wachten op iemand die zegt: ‘gaat het wel om deze 2000 platen uit de Top 2000?'”, zo zei Schiffers gisteren op Radio 1.

“Ik draai te weinig nieuwe muziek”, voegt Hans Schiffers eraan toe. “Ik ben heel erg nieuwsgierig naar wat er uitkomt, maar kan het niet kwijt. Daarom vind ik het pleidooi van Martijn ter Haar erg belangrijk. Ik zit al lang te wachten op de zoveelste revolutie in de popmuziek.”

Na het horen van Toto met Africa twee weken geleden startte Martijn ter Haar een actie op Last.fm en Hyves. Hij vindt dat de Nederlandse radio te weinig nieuwe muziek draait. Al is zendermanager Florent Luyckx van 3FM het niet helemaal met hem eens. “Ik denk dat we bij 3FM een heel goed werkende formule hebben uitgewerkt waarbij we steeds de grens opzoeken van wat luisteraars leuk vinden en minder leuk vinden of nieuw is. Dat we realiseren dat we met deze mix de nieuwsgierige luisteraar nodig hebben.”

Volgens Martijn ter Haar is die mix niet voldoende. “Het is altijd weer de mid-tempo rock die doorstroomt zoals Kane en Anouk. Een bloeiend genre zoals de nederhop-scène laat de Nederlandse radio links liggen.” Dat is een bewuste keuze bij 3FM, zegt Luyckx. “Je kunt niet druk zijn met alle genres. We hebben een breed format, maar met hiphop gaan we niet de diepte in. Dat hebben we wel geprobeerd, maar het blijkt gewoon dat rock en hiphop elkaar slecht verdragen op dezelfde zender. Maar omdat we het een belangrijk genre vinden hebben we daar zelfs een heel radiostation voor: FunX.”

Volgens Luyckx heeft de radio een andere functie gekregen. “Ik denk dat zo’n tien jaar geleden radio het snelste medium was om nieuwe muziek te ontdekken. Maar die functie is wel overgenomen door internet.” Ter Haar is het daarmee eens. “Nieuwe muziek vind je vooral op internet. De radio biedt geen nieuwe muziek aan. Maar toch blijft de radio wel nodig om een band echt bekend te maken.”

Vorig artikelRadio-omzet in 2007 met 5,5 procent gestegen
Volgend artikelOM eist boete tegen persbureau Novum