De NPO maakt zich niet meer druk om NPO 3FM. Dat zegt Menno Koningsberger, directeur van Talpa Radio, in het NRC. “Je zou denken dat de NPO zijn stinkende best doet om jongeren te interesseren voor radio. Maar zij gaan achter de meute aan, de gemiddelde Nederlander van 50. Over 3FM maken ze zich niet meer druk. Ze verschuilen zich achter het argument dat jongeren geen radio luisteren.”

3FM heeft het al lange tijd moeilijk. De zender is fors gedaald in marktaandeel: van 9,2 procent marktaandeel in mei-juni 2015 naar 3 procent marktaandeel nu. Maar dat jongeren de radio niet meer aan zetten, klopt volgens Koningsberger niet. “Het is pertinent onzin dat jongeren niet meer radio luisteren. Ze luisteren alleen niet meer naar 3FM. Wat muziek betreft zitten jongeren in hun vormende jaren. Ze zijn meer bezig met eigen muziek. Maar daarna, als ze ouder worden: klik, dan gaat de radio weer aan.”

De luistercijfers van NPO 3FM de afgelopen drie jaar

538 verjongen

Met het vertrek van Edwin Evers uit de ochtend van Radio 538, zegt Koningsberger ook stappen te nemen om de zender verder te verjongen. “We willen het aangrijpen om te vernieuwen. 538 is een heel breed station geworden. Met de relatief oudere luisteraars van Evers doordeweeks in de ochtend en ‘Dance Departement’, een programma met de nieuwste dance-hits, op zaterdagavond. Dat zijn twee uitersten. Het is belangrijk dat het station de kracht behoudt jonge mensen naar de radio te trekken.”

De situatie van Sky Radio noemt Koningsberger ‘kwetsbaar’. “Spotify en andere streamingdiensten zitten in het vaarwater van Sky: geen praatjes, veel muziek. Daarnaast zetten veel mensen nu pas tussen negen uur en half tien het station aan. Lekker doorwerken met Sky op de achtergrond. Zo missen we de vroege ochtend.” Met de (mislukte) komst van Mattie & Wietze naar Sky, had Koningsberger ook luisteraars naar de vroege ochtend willen trekken.

Het hele interview met Koningsberger in NRC is via deze link te lezen

Foto: William Rutten