Home Landelijke radio Abonnee wil publieke invloed op kabelaanbod

Abonnee wil publieke invloed op kabelaanbod

Meer dan negentig procent van de Nederlandse kabelabonnees vindt het belangrijk dat het publiek invloed kan uitoefenen op het zenderaanbod. Dat die publieke invloed bestaat in de vorm van zogenaamde Programmaraden, is bij meer dan de helft van de abonnees bekend. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van het landelijk steunpunt voor Programmaraden, Kabelraden.nl.

“De uitkomsten van dit onderzoek tonen het bestaansrecht van de Programmaraden onomstotelijk aan, terwijl kabelmaatschappijen en andere criticasters daar nog wel eens aan twijfelen,” zegt Marieke van Tuin, directeur van Kabelraden.nl. “Waar het wel aan schort is de bekendheid bij het publiek. Dat daar aan gewerkt moet worden is duidelijk.”

Het onderzoek geeft ook een beeld van de wensen die kabelabonnees hebben. Zo blijkt dat een ruime meerderheid (68%) het aanbod in omvang meer dan voldoende vindt.

Verder komt naar voren dat ruim driekwart van de ondervraagden nooit naar buitenlandse radiozenders luistert. Degenen die wel luisteren, doen dat naar Duitstalige en Engelstalige stations en vooral voor de muziek. Naar de Belgische stations wordt door minder dan 50% van de ondervraagden geluisterd. Doorgifte van twee Belgische radiostations is wettelijk verplicht. Van alle radiostations die ontvangen worden, is Noordzee FM de meest bekende, op de voet gevolgd door Sky Radio, Radio 1, Radio 2, 3FM en Radio Veronica.