Home Landelijke radio Zendercoördinator Radio 2: ‘Afspraken met EMI volgens de regels’

Zendercoördinator Radio 2: ‘Afspraken met EMI volgens de regels’

Radio 2-zendercoördinator Kees Toering heeft gereageerd op het rumoer rond de cd van Trijntje Oosterhuis, zo schrijft het AD. De zender heeft 40.000 euro geïnvesteerd in de vervaardiging van de cd ‘The Look of Love’. In ruil daarvoor heeft Radio 2 inderdaad een percentage van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI gekregen. Vorige week zette een ruime meerderheid van SP, CDA, PvdA en VVD in de Tweede Kamer hierbij grote vraagtekens.

Het Metropole Orkest, dat een omroeporkest is, verzorgde vorig jaar samen met Trijntje Oosterhuis een tv- en radioconcert met liedjes van Bacharach. Toering: “We willen mooie artistieke producties maken. Daarvoor is geen belangstelling bij de commerciëlen.” Het initiatief sloeg aan. “Er volgden tal van liveconcerten.”

EMI raakte toen geintereseerd en maakte een studioalbum. De kosten voor de publieke omroep bedroegen volgens Toering in totaal een ton, 40.000 euro voor de radio en 60.000 voor de tv. Het inzettten van het orkest voor concerten en opnamen kostte 150.000 euro.

“We voelden wel voor enige exposure. Het was nooit onze bedoeling er geld aan te verdienen. Het kostte een bak geld, niet wetende dat ’t zo’n succes zou worden.” Want Radio 2 heeft wel royalties ontvangen voor de EMI-cd, waarop het logo van de zender stond. “Dat moeten we volgens de mediawet vragen, het was een normaal percentage. De opbrengst daarvan bedroeg voor radio en orkest samen 100.000 euro.”

Radio 2 heeft de cd ook gedraaid, maar daar ziet Toering geen kwaad in. “Hij was een keer de CD van de Week. Maar als het geen goede muziek was geweest, ook al is het een eigen productie, was dat niet gebeurd.” De zendercoördinator bevestigde dat er plannen zijn om nog dit jaar met EMI een tweede Bacharach-album van Oosterhuis uit te brengen. Kamerlid Van Dijk wil dat de minister daar een stokje voor steekt.

Een woordvoerster van het Commissariaat voor de Media zegt dat de organisatie de contracten zal nagaan en zo nodig in actie komt. Als de afspraken niet aan de regels voldoen, kunnen er boetes worden opgelegd.