Radio 1 gooit het roer op 1 september, maar hoe is nog onduidelijk. Op dit moment liggen er een aantal zenderprofielen klaar voor de nieuws- en sportzender. De deelredacties en de omroepen op Radio 1 moeten er nu eentje goedkeuren. Aan de hand daarvan wordt een nieuw uitzendschema gemaakt. Vervolgens kunnen de omroepen, alleen of samen, intekenen op de programma’s in dat schema. Onder het motto ‘een broedende kip moet je niet storen’ wil zendermanager Laurens Borst nu niets zeggen. Maar de contouren van het nieuwe Radio 1 tekenen zich af.
De huidige problemen van Radio 1 zijn snel geschetst. De zender verliest luistertijdaandeel en heeft te maken met de luisteraars die vergrijzen. Grootste probleem is dat relatief weinig mensen door-luisteren. Er zijn pieken rond het ochtendnieuws van acht uur, de lunch en – iets minder mate – zes uur ‘s avonds, maar de luisteraars zijn net zo snel weer verdwenen als dat ze komen. Zelfs gedurende de ochtenduren, en dat zijn de uren waar elke radiozender het van moet hebben, luisteren steeds minder mensen naar Radio 1. Al vanaf kwart over acht, half negen haken ze af. Analytici wijzen erop dat Radio 1 niet meegaat met the flow van de luisteraar. Waar die een boodschap gaat doen, koffie inschenkt of begint aan een klus, komt Radio 1, zeker na 09:00 uur – juist met pittige, vaak diepgaande gesprekken. Of langdurige reportages.
De discussie spitste zich dus vanaf het begin toe op het programma De Ochtenden van 09:00 uur tot 12:00 uur, nu ingevuld door de EO en VPRO. Waar Borst voorstelde om eens na te denken over een ander soort programma’s op dat tijdstip, stuurden Bertus Tichelaar (EO), Kees Schaepman (VPRO) en Frans Klein (VARA) een boze brief. Ze erkenden daarin dat er iets moet gebeuren aan de dalende luistercijfers, maar niet op de wijze van Borst. Ook zetten zij vraagtekens bij het voorstel voor een horizontale programmering (elke dag dezelfde presentator/en op hetzelfde tijdstip). Volgens de drie omroepen zou zo de voorkeur worden gegeven aan de vorm boven de inhoud terwijl Radio 1 onvoorwaardelijk voor ‘journalistieke inhoud’ moet gaan.
De brief lekte uit naar een aantal kranten en het persbureau NOVUM. Toch wil niemand daar wat over zeggen. "Het was toen een reactie op de aftrap van het debat’" zegt Bertus Tichelaar nu, desgevraagd. "Maar er is nog niks besloten. Er vindt nu een goed gesprek plaats en daar doen we van harte aan mee." Verder stelt hij dat "nagenoeg iedereen van mening is dat Radio 1 horizontale programmering moet krijgen." Maar hoe zit het dan met de in de brief uitgesproken zorg? "Ach", verzucht hij. "Er is geen reden voor angst. Ook niet voor hoop. We zijn volop bezig met de vraag: wat voor zender moet het zijn? Dat moet leiden tot een schema. En dan pas komt de vraag: wie gaat het maken?"
Vrijwel iedereen vindt dat het ‘nieuwe’ Radio op 1 september moet beginnen. Omdat de problemen met het afkalvend luistertijdaandeel urgent zijn. Maar ook omdat in september een eind komt aan een lange zomer vol NOS-sportverslaggeving (EK Voetbal, Tour de France, Olympische Spelen). De meeste omroepen hebben maandenlang niets te doen en kunnen (dus) werken aan de nieuwe programmering.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.