Home Hoe is het met? Hoe is het met Sander Guis?

Hoe is het met Sander Guis?

In de rubriek ‘Hoe is het met?’ interviewen we dj’s die niet meer op de landelijke radio te horen zijn, maar dat voorheen wel waren. Deze week met: Sander Guis.

Guis kreeg in januari 2007 een nachtprogramma op 3FM. In september 2009 kwam daar het programma ‘Bring It On’ op zondagavond bij. Guis presenteerde van januari 2011 tot en met augustus 2013 ‘Music Matters’, de weekendochtendshow van Radio 2. De dj stopte in de zomer van 2012 bij 3FM, om zich volledig op zijn Radio 2-programma’s te richtten. Guis schoof in september 2013 door naar het weekend 14:00 – 16:00 uur. Eind 2014 stopten zijn programma’s op Radio 2.

Wat doe je nu?
“Ik ben vooral heel druk met mijn eigen audiobedrijf, Guis Producties. Ik produceer audiovormgeving voor radio (lokaal, regionaal en landelijk) en televisie. Daarnaast ben ik voice-over en produceer ik muziek op maat. Het afgelopen jaar heb ik fantastische opdrachten mogen doen voor grote klanten, maar ook voor de enthousiaste amateur-DJ’s. Die mix maakt het geweldig.”

Waarom ben je niet meer op de landelijke radio te horen?
“Dankzij een voor mij ongunstige herverdeling van radio-uren. De indeling van uren werd aangepast, waardoor ik de mijne simpelweg heb moeten afstaan aan een andere omroep.”

Wat was je mooiste radiomoment?
“Dat zijn er echt ontzettend veel. Ieder moment was uniek. Ik was en ben altijd gek op gesprekken met luisteraars. Het moment dat een luisteraar zich zó bij je op zijn gemak voelt dat hij/zij zich helemaal geeft en een prachtig persoonlijk verhaal deelt, vind ik echt een geweldig compliment. Ik had ooit een gesprek met een meisje dat dezelfde dag te horen had gekregen dat haar zusje zelfmoord had gepleegd. Huilend vroeg ze Chasing Cars van Snow Patrol aan. Met voor haar zusje de woorden “Ik hou van jou”. Na haar verhaal stonden we in de studio met tranen in onze ogen.”

“Maar de leuke, luchtige gesprekken zijn minstens even leuk. Neem de man die me op zaterdagochtend belde, omdat hij zij hart moest luchten. Zijn vrouw had weer eens een partij eetkamerstoelen gekocht op Marktplaats. Hij moest er weer naartoe rijden om ze op te halen en werd daar inmiddels gek van. Zijn gortdroge manier van vertellen kreeg me onder de tafel. Er zijn ontzettend veel van dit soort voorbeelden te noemen.”

“Als ik naast deze gesprekken wat moet noemen, ga ik allereerst voor de Top 2000 en Serious Request. Geweldig om daar deel van uit te maken. Of het moment dat Metallica optrad op Pinkpop. Ik stond voor 3FM in de backstage en kwam op een rustig moment aan de praat met een wat oudere man, één de vaste chauffeurs van Metallica. Hij vertelde over zijn reizen met de band rondom de wereld. Hoe weinig hij zijn familie zag en hoe oppervlakkig en vluchtig de contacten vaak waren. Hij gaf me daarna een rondleiding door zijn cabine en vertelde over zijn familie, liet me foto’s zien en showde zijn magnetron, zijn kleine bed en mini-keuken. Een bijzonder moment dat toonde wat voor soms eenzame wereld er achter zo’n megaproject schuil gaat. In mij vond hij blijkbaar iemand aan wie hij even zijn ei kwijt kon. Dat raakte me.”

Is er een kans dat we je weer landelijk gaan horen?
“Ja hoor! Als het aan mij ligt wel. Ik ben er ook nooit vanuit gegaan dat ik zou stoppen met radio. Ik moet er niet aan denken…”

Naar welke dj en/of station luister je nu graag?
“Dat is moeilijk te zeggen. Het is alles door elkaar om verschilende redenen. Ik ben in het algemeen altijd benieuwd hoe verschillende zenders zich profileren en ontwikkelen. En hoe collega’s het doen. Daarom ben ik een vreselijke radiozapper. Bijrijders in mijn auto worden daar standaard knettergek van.”

Heeft de radio nog toekomst?
“Zeker weten. Misschien verandert de manier waarop het wordt verspreid iets. Zoals via een app of een online tuner. Of misschien komen er wat toevoegingen in de manier waarop interactie met de luisteraar plaatsvindt. Er komt misschien meer ‘on demand’ bij. En wat zijkanalen die een meerwaarde bieden ten opzichte van de normale uitzendingen. Maar volgens mij is het dat wel.”

“Radio is voor veel mensen een standaard onderdeel van het dagelijks leven. Het is er altijd en overal. Er is een radio in huis, op kantoor, in de auto… En afstemmen op je favoriete zender gebeurt vaak tussen de bedrijven door en relatief onbewust. Radio ís er gewoon. Altijd. Dit wegnemen of vermoeilijken zou voor veel mensen een enome verwarring en een hoop gedoe opleveren. Het zou de toegankelijkheid compleet wegnemen. Daarom denk ik dat radio niet snel verandert en al helemaal niet verdwijnt. Never change a winning team.”

Foto: KRO-NCRV

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.