Home Landelijke radio Het geheim van de Top 2000: waarom is de lijst zo’n succes?

Het geheim van de Top 2000: waarom is de lijst zo’n succes?

3,8 miljoen stemmen werden er dit jaar geteld voor de Top 2000 van NPO Radio 2. Een stijging van 15% ten opzichte van vorig jaar. Wat maakt de Top 2000 zo immens populair? Er zijn toch ook soortgelijke lijsten op bijvoorbeeld Q-music en Radio Veronica? RadioFreak zocht met een aantal Radio 2-dj’s en een hoogleraar in de popmuziek naar mogelijke oorzaken.

1. Interactiviteit op radio en televisie
Een van de belangrijkste oorzaken van de populariteit van de Top 2000 is de interactiviteit op zowel radio als televisie, zo wordt er gezegd. “Het is niet alleen de Top 2000 op de radio. Je kunt ook naar ons toekomen, naar het Top 2000-Café”, aldus Radio 2-dj Bert Haandrikman. “Naast de radio hangt er ook een televisieprogramma aan; de Top 2000 á gogo.” Tom ter Bogt, hoogleraar in de popmuziek: “De Top 2000 is over verschillende media uitgerold. Het vraagt daardoor om actieve participatie van de luisteraars en kijkers.”

2. De tijdsgeest
De Top 2000 wordt ieder jaar in de laatste week van het jaar uitgezonden. Een perfect tijdstip, aldus hoogleraar Tom ter Bogt. “Iedereen heeft vakantie. Dus men zit veel in de auto of is thuis, en kan dus luisteren.” Bert Haandrikman heeft het over een saamhorigheidsgevoel. “In de laatste maand van het jaar, en zeker in de laatste week van het jaar, komen er toch wat gevoelens bij ons los. We zijn wat liever voor elkaar, denken meer aan een ander.”

3. Lange traditie
De populariteit van de Top 2000 zit hem volgens hoogleraar Ter Bogt ook in de lange traditie. “Doordat de lijst al sinds 1999 bestaat, heeft het zijn eigen gewicht gekregen. En iedereen houdt van lijsten, dat hoort nu eenmaal bij popmuziek.”

4. Diversiteit van de lijst
“De Top 2000 is veel breder ten opzichte van de lijsten die je op andere radiostations hoort”, zegt Bert Haandrikman. “De Top 1000 Allertijden op Radio Veronica bijvoorbeeld is toch beperkter.” Radio 2-ochtend dj Sander de Heer haakt daar graag op in. “Bij ons gaat het van een Rihanna en Katy Perry naar The Beatles en The Moody Blues. Zo’n diverse lijst uit vijf decennia popmuziek hoor je eigenlijk nergens anders.”

“Het is een lijst met een hart”, zegt Hans Schiffers, Radio 2-dj. “Waar andere radiostations hun best doen om er een mooie lijst van te maken, wordt er met de Top 2000 veel meer verbondenheid onder elkaar gecreëerd. Iedereen heeft het over elkaars platen.”

5. Lijst gaat non-stop door
De Top 2000 wordt uitgezonden van Eerste Kerstdag 12.00 uur tot en met oudejaarsavond even voor 00.00 uur. De lijst gaat dag en nacht door. “Het is een trein”, zegt Hans Schiffers. “Je kunt onmogelijk zeggen: we gaan ’s nachts de uitzending van overdag herhalen. Dat zou nergens op slaan.”

6. Brede doelgroep
Iemand van 15 die bijna alleen maar platen uit de jaren ’80 in zijn lijstje heeft staan.
Het is schering en inslag, volgens NPO Radio 2. Volgens zowel de Radio 2-dj’s, als kijk- en luisteronderzoek trekt de Top 2000 een veel bredere doelgroep aan dan de
Top-lijsten van andere radiostations.

7. De lijst ‘leeft’
Iedereen die wilde stemmen kon vorige week zijn of haar vijftien favoriete nummers doorgeven via de site van NPO Radio 2. De lijstjes werden duizenden keren gedeeld
op de social media. “Het stemmen op de Top 2000 leeft enorm”, zei Jurre Bosman, zendermanager bij Radio 2, afgelopen vrijdag. “Mensen hebben het gevoel dat het echt hun lijstje is”, zegt hoogleraar Tom ter Bogt. “Voor favoriete nummers zetten mensen de wekker, ook al is het midden in de nacht.”

Bert Haandrikman kan daar over meepraten. Een paar jaar geleden moest de Radio 2-dj rond half vijf ’s nachts Elvis Costello’s I Want You draaien, maar Haandrikman draaide I Want You van Bob Dylan. Na een halve minuut kwam hij erachter. “Nou echt”, zegt Haandrikman, “Je wilt niet weten hoeveel mailtjes ik toen gehad heb van mensen die gewoon hun wekker hadden gezet om dat nummer te horen. Kinderen die hun vader hadden wakker gemaakt omdat dat papa’s favoriete nummer was.” Haandrikman zucht. “Ik heb het mezelf nooit vergeven.”

Stagneert de populariteit?
Stagneert de populariteit van de Top 2000 niet een keer? “Op een gegeven moment heb je wel iedereen bereikt die je wilt bereiken”, aldus Bert Haandrikman. “Maar”, nuanceert de Radio 2-dj, “De eerste jaren zal dat nog niet gebeuren.” Hans Schiffers is apetrots op de Top 2000. “Radio 2 heeft als publieke omroep iets unieks neergezet.”

(Foto 1: Bert Haandrikman, Foto 2: Hans Schiffers)

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.