De commerciële radiostations willen dat de overheid strenge regels gaat opleggen aan de publieke radiozenders over de muziek die zij draaien. Ze vinden onder meer dat elke plaat nog maar maximaal 2 keer per week op een publiek station te horen mag zijn.

De Vereniging van Commerciële Radio heeft een brief aan de Tweede Kamer waarin het deze en nog enkele andere voorstellen doet. "Vijftig procent van de liedjes zou niet ouder dan twaalf maanden mogen zijn en de publieke omroep zou overdag tussen 7:00 en 19:00 uur een substantieel deel van hun zendtijd moeten besteden aan muziekstromingen en -genres die op andere zenders niet worden aangeboden", schrijft de VCR.

De NPO is volgens de Telegraaf verbaast over de brief: "Het commerciële motief hier is natuurlijk nogal doorzichtig: de VCR ziet graag dat de publieke zenders klein worden gehouden. Blijkbaar vinden ze het vervelend dat de publieke omroep aantrekkelijke zenders bouwt die door het publiek als innovatief, informatief en publiek worden beleefd."

De commerciële zenders vinden daarentegen dat 3FM teveel overlap heeft met Radio 538 en Q-music. Radio 2 zou volgens hen teveel lijken op Radio 10 en Radio Veronica. Volgens de VCR is "onderscheidend publiek geluid ten opzichte van de commerciële zenders is alleen ’s avonds en ’s nachts te horen, als het luisterpubliek tientallen malen kleiner is dan overdag".

Volgens de organisatie bewijst de overstap van Coen & Sander van 3FM naar Radio 538 hoe uitwisselbaar de programma's op de zenders zijn. Ook zouden de programma's van Gijs Staverman en Wouter van der Goes op Radio 2 heel veel lijken op de programma's die ze eerder op Q-music maakten.