Michiel Veenstra met ‘Michiel Met’, Ruud de Wild met ’30 Minuten Rauw’, Domien Verschuuren met ‘Man man man, de podcast’ en Barend van Deelen en Wijnand Speelman met hun podcast over het vaderschap. Tal van radio-dj’s en -zenders hebben inmiddels een podcast. Maar dat al die podcasts kosteloos te beluisteren zijn, gaat er bij Blendle-baas Alexander Klöpping niet in. “Er worden precies dezelfde fouten gemaakt als met kranten in de jaren negentig”, vertelt hij in het ‘Klubblad’ van Blendle.

Klöpping noemt het ‘bizar’ dat gratis bij podcasts nu de enige optie is. “De inkomsten moeten uit advertenties komen, maar ik denk dat ​juist ​voor podcasts mensen in hoge mate bereid zijn te betalen”, zegt de Blendle-baas. “Waarom proberen we dat niet eerst uit, in plaats van die mensen nu gratis spullen uit te delen? En dan zeker straks als het te laat is ineens proberen alsnog een betaalmodel in te voeren?”

‘Waanzinnige kans’

Blendle heeft zich nu ook gestort op de podcastmarkt. Klöpping: “Als mensen hun krantenabonnement opzeggen, is ‘geen tijd’ de meest gehoorde reden. Maar wat blijkt: ze hebben wél tijd om te luisteren. Je voelt aan alles: we staan aan het begin van iets heel groots. Dit is een waanzinnige kans voor journalisten.”

Ondanks Klöppings kritiek, is zijn eigen podcast ook (nog) kosteloos te beluisteren. Voorafgaand aan de podcast krijgen luisteraars voorgelezen tekst te horen waarin de presentator namens KPN vraagt of ze een of andere ondernemerscheck al hebben gedaan. Klöpping: “De meest ongemakkelijke tekst op aarde”, zegt Klöpping. “Natuurlijk hypertwijfelachtig dat de presentator dat opleest.”

De Blendle-baas vervolgt: “Zelf zou ik zoiets ​never ​nooit voorlezen. Het is een knieval om geld te verdienen: je verpakt een advertentie als iets wat objectief is. Advertenties zijn de duivel. Die gaan in de kern niet samen met journalistiek. Iedereen die zegt dat dat wel zo is, die liegt of is gek.”