Het aantal adverteerders op de radio is gestegen van 1.939 in 2015 naar 2.004 vorig jaar. Dat meldt het RadioAdviesbureau (RAB) vandaag. Renault is de grootste radio-adverteerder, gevolgd door Kruidvat en Lidl. Ziggo en Volkswagen volgen op de respectievelijk de vierde en vijfde plaats.

De totale netto omzet bedroeg afgelopen jaar 224,8 miljoen euro. Retail is de belangrijkste afnemer van radiocommercials. Ook in de transportsector en financiële dienstverlening wordt veel geadverteerd op radio. In alle drie de branches was een stijging te zien ten opzichte van het jaar ervoor.

Uit een analyse van Adfact blijkt dat er jaarlijks 11.000 nieuwe radiocommercials worden geproduceerd en aangeleverd bij de radiozenders. In mei, juni en december zijn er pieken met meer dan 1.050 nieuwe radiocommercials per maand. Gemiddeld zijn er wekelijks ruim 300 lopende radiocampagnes en veruit de meeste nieuwe radiocampagnes beginnen op maandag.

Foto: Adfact