Home NPO 3FM 3FM Serious Request Giel Beelen: “2015-editie van Serious Request zorgde voor nieuw leven”

Giel Beelen: “2015-editie van Serious Request zorgde voor nieuw leven”

Volgens Giel Beelen heeft de 2015-editie van 3FM Serious Request het evenement nieuw leven ingeblazen. Dat zei de 3FM-dj in ’50 Jaar 3FM’ op KX Radio. “Ik ben heel blij geweest met de laatste keer. Die editie was per saldo misschien allemaal minder, maar er ontstonden daar vaak letterlijk nieuwe dingen. Het Glazen Huis dat ineens een disco werd. Dat was nog nooit gebeurd.”

3FM Serious Request 2015 telde voor het eerst in jaren een aantal grote wijzigingen: de slaapgasten verdwenen, items als Veiling TV en het sapjesalarm werden afgeschaft en de actie ging zich meer richten op de burger, in plaats van op grote sponsoren. Een goede zaak, aldus Beelen. “Ik heb van tevoren letterlijk gezegd: laten we het niet volplannen, laten we dingen gewoon laten ontstaan. Ik realiseerde me ook dat dat moeilijk en heftig is, doordat het zo’n instituut is geworden.”

Volgens Beelen veranderde er de afgelopen jaren te weinig aan de formule van Serious Request. “Ik denk dat dat altijd jammer is. Want op dat moment zorg je ervoor dat er geen nieuwe zuurstof bijkomt en dan gaat het op een gegeven moment dood”.

Beelen, die met negen keer het vaakst in het Glazen Huis heeft gezeten, kijkt met een goed gevoel terug op 3FM Serious Request 2015. “Ik voelde echt: we hebben er hier voor gezorgd dat Serious Request een nieuw leven kan krijgen. Daar geloof ik echt heilig in.”

Gerard Ekdom
Ook Gerard Ekdom vond dat 3FM Serious Request al jaren eerder een vernieuwingsslag door had moeten voeren. “Zo rond 2010 had ik wel het gevoel: moet er niet eens wat nieuws gebeuren? Nee, vond men. Terwijl ik altijd dacht: stilstand is achteruitgang. Je moet wel innovatief bezig blijven om het interessant te houden”, zei Ekdom eind april.

Giel Beelen in ’50 Jaar 3FM’ op KX Radio is via deze link terug te luisteren.

Foto: Michel Schnater | VARA

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.