Steeds meer mensen luisteren digitaal naar de radio. Bij 24 procent van de huishoudens is een DAB+-ontvanger te vinden. Het aandeel van digitaal luisteren via DAB+, internet en/of settop-box is opgelopen naar 39% (33% in 2017). Dit blijkt uit de meest recente cijfers van het NLO AudioMonitor.

DAB+ kent binnen het digitale domein de sterkste groei. De luistertijd via DAB+ verdubbelde van 13 naar 26 minuten per dag tussen 2017 en 2019. DAB+ biedt luisteraars voordelen als meer zenderkeuze in de ether en digitale geluidskwaliteit. Zowel de NPO als de commerciële landelijke radiostations hebben sterk landelijk dekkende DAB+ netwerken uitgerold. Inmiddels is ook de eerste streekomroep gestart met uitzenden via DAB+. Tevens wordt volgend jaar door het ministerie van Economische Zaken & Klimaat een extra landelijk dekkend DAB+ netwerk geveild, met nog meer zenderaanbod voor luisteraars tot gevolg.

Momenteel wordt in heel Europa wetgeving van kracht waardoor alle nieuwe auto’s vanaf eind 2020 standaard uitgerust moeten worden met een ontvanger voor DAB+. Veel autofabrikanten bereiden zich hierop voor.

Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio Nederland en directeur audio NPO: “DAB+ is binnen het digitale domein het sterkste gegroeid. De drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol. Onze ambitie is dat elk toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”

>> RadioFreak is nu ook te vinden op LinkedIn.