Home Landelijke radio “538 raakt luisteraars kwijt aan RTL en Yorin FM”

“538 raakt luisteraars kwijt aan RTL en Yorin FM”

Radio 538 is luisteraars kwijtgeraakt aan RTL FM en Yorin FM. Dat zegt directeur Jan Willem Brüggenwirth van het hitstation in het dagblad De Telegraaf. Afgelopen maandag bleek uit de luistercijfers van het bureau Intomart Gfk dat de zender 0,7 procent aan marktaandeel heeft verloren, maar nog wel marktleider is. “De luisteraar heeft ontdekt dat er gezapt kan worden. Dat gaat ten koste van ons marktaandeel, maar voor het medium is dat een prima ontwikkeling: er ontstaat een leuker, meer gemêleerd radiolandschap. Ikzelf doe dat overigens ook: zo wil ik nog wel eens op een ander station afstemmen, maar dat zal ook wel door mijn leeftijd komen”, zo lacht de 44-jarige Brüggenwirth.

Toch kan hij geen echte oorzaak vinden voor het verlies. “Goed bekeken kun je er geen peil op trekken: Noordzee FM veranderde een tijd geleden van koers en profileert zich als showbizz- en entertainmentstation. Dat leidde even tot groei, maar zowel nu als een maand geleden leveren ze 0,3 procent marktaandeel in.”

De commerciële stations na 538 en Sky hebben een marktaandeel dat minder is dan de helft van Radio 538. Kunnen die wel gezond draaien? “Volgens mij niet. Ik denk dat wij en Sky Radio de enige zijn die winst maken, misschien BNR Nieuwsradio ook een beetje. De andere zenders die miljoenen euro’s hebben gestoken in de etherfrequentie verdienen die op dit moment niet terug. Wij wel: in 2003 hebben we op een omzet van 46 miljoen euro een nettowinst van 12,6 miljoen euro gemaakt. Dat is na aftrek van circa 7 miljoen euro die we jaarlijks op onze frequentie afschrijven. Sky Radio draait misschien nog wel beter: die hebben geen dure diskjockeys in huis.”

Digitale radis heeft voor 538 geen prioriteit. “Daar staan wij op dit moment niet om te springen: we hebben net betaald voor een FM-frequentie, moeten we nu weer bloeden voor digitale radio? Bovendien schiet de luisteraar er niks mee op: de kwaliteit van FM is net zo goed en de mensen zouden andere toestellen moeten kopen. Ja, fabrikanten als Sony en Philips kunnen in hun handen wrijven: Nederland telt per huishouden 5 à 6 radio’s. Met 6 miljoen huishoudens hebben we het dan over 30 tot 36 miljoen nieuwe apparaten!”