Home Landelijke radio 3FM scoort vooral in jongste doelgroepen, Radio 2 vanaf 20 jaar

3FM scoort vooral in jongste doelgroepen, Radio 2 vanaf 20 jaar

Radio 2, Sky Radio en 3FM kwamen gisteren als winnaars uit de bus bij de luistercijfers over de periode november – december. Als we de luistercijfers verder bekijken zien we dat 3FM vooral onder jongeren goede zaken doet. In de doelgroep 10-19 jaar weet 3FM in de periode november – december 5.6 procent marktaandeel te winnen. Het station neemt direct de tweede plaats in met een marktaandeel van 16.6 procent. Marktleider in deze doelgroep blijft 538 met 17.3 procent. Zowel 538, Slam!FM als Q-music leveren hier meer dan twee procent marktaandeel in. 

In de doelgroep 20-34 boekt 3FM een winst van 2.5 procent en heeft een nog stevigere koppositie in handen. Dit terwijl 538 een evengroot marktaandeel moet inleveren. Radio 2 stijgt in deze doelgroep zelfs 3.7 procent.

De doelgroep 35-49 is ook voor 3FM. Hier stijgt de publieke popzender 1.7 procent, Radio 2 3.6 procent en Sky Radio 1.1 procent. De grootste verliezers in deze doelgroep zijn Q-music (-2.1%) en 538 (-2.2%).

Radio 2 doet helemaal goede zaken bij de categorie 50-64 jaar. Hier stijgt het station 4.2 procent naar een marktaandeel van 19.2 procent. Sky Radio wint er 0.9 procent bij en  3FM 1.1 procent. Ook in de doelgroep 65+ stijgt Radio 2 het hardst. Bij de doelgroep mannen 10+ is Radio 2 marktleider en bij de vrouwen blijft Sky Radio het beste scoren. 

Jaarlijks zijn de veranderingen in de december maanden terug te zien. Ze zijn toe te schrijven aan de acties van de zenders in die maanden. Zo als te zien is in ons luistercijfer-dossier zakken Radio 2, 3FM en Sky Radio normaal gesproken in het begin van het nieuwe jaar weer iets terug en stijgt 538 weer. Of dat dit jaar ook gaat gebeuren kunnen we de komende maanden gaan zien.

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier

Vorig artikelWinnaars blij met jongste luistercijfers
Volgend artikelFrank en Vrijdagshow op 538TV