Home Landelijke radio 2012 bekeken door Philip Alberdingk Thijm

2012 bekeken door Philip Alberdingk Thijm


Sky Radio heeft het afgelopen jaar de weg naar boven in de luistercijfers ingezet. Het station is momenteel de nummer één bij de vrouwen en heeft volgens Intomart GFK ook de meeste luisteraars. In deel 5 van '2012 bekeken door…' blikken we terug met de CEO van Sky Radio Group: Philip Alberdingk Thijm.

Was 2012 een goed jaar voor de radio in Nederland?
Absoluut. Ondanks dat de consument de keuze heeft uit vele media blijft radiobeluistering op peil (deze is nog steeds rond de drie uur). Dat in de huidige heftige mediaconsumptie het aandeel radio niet afneemt bewijst wat een sterk medium het is.

Wat was volgens jou het radiomoment van het jaar?
De introductie van MyRadio. De Sky Radio Group innoveert het medium radio nog steeds. Wij gaan ontwikkeling niet uit de weg en kwamen in mei met MyRadio. Ik hoop dat we de markt maar ook de consument hebben overtuigd dat het echt om een innovatie van radio gaat en geen kopie van een bestaande muziekdienst. MyRadio blijft zich vernieuwen, we hebben net het 2 Meter Radio gelanceerd met Jan Douwe Kroeske en komen half januari weer met een nieuwe samenwerking met een partij die muziek aanbiedt op een manier die nog nooit is vertoond op de Nederlandse radio.

Wat was de grootste verrassing op radio gebied in 2012?
Dat Sky genomineerd werd voor een Marconi Award was voor mij een aangename verrassing. En het bereiksrecord buiten kerst van Sky, dat is werkelijk uniek. Sky is niet alleen het station met de meeste luisteraars (3.386.000 verschillende luisteraars), maar ook het snelst groeiende station van Nederland. Het is alweer vijf jaar geleden dat wij voor het laatst het station met de meeste luisteraars van Nederland waren buiten de kerstperiode om. Het feit dat we deze positie dit jaar al voor de feestmaand hebben bereikt toont aan dat we de juiste weg zijn ingeslagen. De vernieuwde muziekmix, jingles en logo, de No Repeat Workday worden gewaardeerd door het publiek.

Voor Veronica: Bijna 40 % van de Nederlanders van tien jaar en ouder heeft via radio, tv, internet en social media kennisgenomen van de Top 1000 Allertijden op Radio Veronica. Dat zijn ruim 5,6 miljoen mensen. De Top 1000 Allertijden wordt gewaardeerd met gemiddeld een acht!.

Wie is er in november 2013 marktleider?
Sky Radio natuurlijk. Dat zijn we nu en dat zijn we volgend jaar rond deze periode weer. Ik heb er alle vertrouwen dat de groei die we de afgelopen maanden hebben gezien zich blijft door zetten.

Het interview met Philip Alberdingk Thijm is afgenomen voor het overlijden van Arend Langenberg.