Home Landelijke radio Veel radiostations tevreden met luistercijfers

Veel radiostations tevreden met luistercijfers

Omroep Reclame Nederland (ORN), de reclameverkoper van de publieke regionale omroepen, is tevreden met het marktaandeel van 14,2 dat overeind bleef in de laatste luistercijfers. “De afgelopen tijd zijn veel doemscenario’s, waarbij ORN Radio marktleiderschap zou inleveren, de ronde gegaan bij verschillende markt- en onderzoeksafdelingen”, zegt Gérard Ghazarian, Adjunct Directeur ORN. “Helaas moeten wij velen teleurstellen: ORN Radio is nog steeds marktleider, ook na invoering van de Gouden Standaard.”

Slam!FM is ook blij met het marktaandeel dat vandaag gehaald werd. Het radiostation steeg van 1,3 naar 1,6 procent. Volgens de zender ging het in de kerndoelgroep 16 tot 24 jarigen nog beter. Daar steeg het marktaandeel een kwart naar 6,6 procent. “Het radiolandschap zit redelijk vast en aanvankelijk zat er weinig beweging in de luistercijfers. Ik ben er trots op dat Slam!FM na een relatief korte periode toch al kunnen zien dat de weg omhoog is ingezet en het marktaandeel onder jongeren groeit”, zegt Jacqueline Bierhorst, algemeen directeur van de radiozender.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ziet dat de belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep in 1 jaar tijd met 3,4 procent is gegroeid. De landelijke publieke radiostations hebben nu samen een luistertijdaandeel van 32,1 procent.

“De duidelijkste invloed van de invoering van de Gouden Standaard is te zien in het luistertijdaandeel van Radio 1 en Radio 4”, zegt Jan Westerhof, directeur Radio NPO. “Deze zenders hebben traditioneel een ouder en hoger opgeleid publiek en met de nieuwe meetstandaard zien we een positieve correctie op het luistertijdaandeel van deze radiostations. Over het geheel tonen de cijfers van dit Continu LuisterOnderzoek aan dat de radiostations van NPO het goed doen.”

De Gouden Standaard heeft ook voor Arrow geen windeieren gelegd. “De nieuwe luistercijfers laten zien dat Arrow met haar stations Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM, dé special interest-radio-aanbieder is voor het bereiken van de doelgroep 20-49 jaar”, laat het station weten. “De significante stijgingen van de betreffende marktaandelen als gevolg van de nieuwe normweging tonen aan dat de nu doorgevoerde actualisering noodzakelijk was.”

Nieuwkomer TMF Radio is tevreden met de 0,1 procent die het nu gehaald heeft. “De eerste luistercijfers van TMF Radio smaken naar meer”, zegt Mark Berendsen, commercieel directeur TMF Radio. “Het station scoort vooral goed in haar primaire doelgroep.”

Vorig artikelDen Haag moet mediastad worden
Volgend artikelPaul Rabbering wint tv-programma ‘Wie is… de Mol?’