Home Landelijke radio Oud-directeur Sky Radio: TMG manipuleert de cijfers

Oud-directeur Sky Radio: TMG manipuleert de cijfers


Topman Herman van Campenhout van de Telegraaf Media Groep heeft de cijfers over 2011 bewust slechter voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Dat zegt oud-directeur Ab Trik van de Sky Radio Group in een vertrouwelijke brief aan de raad van bestuur van TMG en de ondernemingsraad. De brief is in handen van NRC Handelsblad.

TMG presenteerde vanochtend een verlies van 32,6 miljoen euro. De voornaamste reden is een afschrijving van 44 miljoen euro op de Sky Radio Group (Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM). Maar volgens de in januari ontslagen directeur was het verlies niet nodig geweest en deden de radiozenders het veel beter dan voorgesteld. De cijfers zijn bewust gemanipuleerd door topman Van Campenhout, meent Trik.

"Hij heeft herhaaldelijk aangedrongen op financial engineering, waarbij de kosten zo veel mogelijk in 2011 gerealiseerd moesten worden zodat we in 2012 weer groei kunnen laten zien. (…) Van Campenhout heeft mij meermalen gevraagd om bepaalde investeringen die voor dit jaar gepland zijn al in 2011 te boeken. Dit heeft het exploitatieresultaat behoorlijk beïnvloed waardoor een scheef beeld is ontstaan van de werkelijke performance van ons radiobedrijf", schrijft Trik in de brief.

Volgens Trik is het "niet aannemelijk" om met een afwaardering op Sky Radio te komen, gelet op de "uitstekende groei van de luistercijfers" en de “enorme vermindering” van de licentierechten op de FM-frequenties.

Van Campenhout wil het conflict niet bevestigen aan NRC Handelsblad. "We zijn in goed overleg uit elkaar gegaan", is zijn enige commentaar. Volgens Trik is de brief onderdeel geworden van de onderhandelingen over zijn vertrekpremie.

Vorig artikelCoen & Sander vervangen Nick & Simon in ‘De Zomer Voorbij’
Volgend artikelRTV Oost wint Gouden NL-Award