Home Landelijke radio Advertentiemarkt voor radio krimpt flink

Advertentiemarkt voor radio krimpt flink

De Nederlandse televisie- en radiomarkt krimpt dit jaar flink. De inkomsten dalen met 8,6 procent, blijkt uit de Dutch Entertainment en Media Outlook 2009-2013 van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) waaruit het FD citeert. De televisiemarkt krimpt maar met 0,1 procent, maar de radiomarkt moet 4,8 procent terug naar 452 miljoen euro.

Het is voor het eerst sinds jaren dat beide markten krimpen. Tot de financiële crisis vorig jaar uitbrak, ging het enkele jaren alleen maar beter met de advertentie-inkomsten van de Nederlandse omroepen. Volgens PwC is herstel van de advertentiemarkt pas vanaf 2011 te verwachten. "Er staan de omroep slechte tijden te wachten", stelt onderzoeker John Middelweerd. "Omroepen zijn als gevolg van teruglopende inkomsten gedwongen kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken."

Eerder meldde het Radio Advies Bureau (RAB) dat de reclame-inkomsten in het eerste halfjaar van 2009 met vijftien procent gedaald waren.