(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)

Hoe word ik stemacteur? Die vraag krijgt Stemmenbureau VoiceCowboys wekelijks van vele stemmen die een carrière als professionele voice-over ambiëren. Hoewel het voice-over bedrijf benadrukt zelf géén openstaande vacatures te hebben, kan men als ervaren stemmenbureau deze vraag uiteraard wel uitstekend beantwoorden.

Tip 1: Stemacteren leer je in de praktijk!

Als je zoekt op een term als ‘leren stemacteren’ zul je direct vele aanbiedingen vinden van spectaculaire opleidingen en cursussen die iedereen willen kunnen helpen die vannacht ook wakker werden met die prachtige droom ‘ik wil ook stemacteur worden!’. Het lijkt zo’n mooie bijbaan immers. Even een stemacteur auditie doen en voor een mooi salaris aan de slag. En zo’n voice-over cursus is snel terugverdiend, want het zijn gouden tijden voor stemacteurs. Toch?

Net zoals je door 500 euro neer te leggen niet meteen de nieuwe Kendall Jenner of een andere onmisbare influencer zult worden (helaas, helaas!), zo gaat dit ook op voor toekomstige Nederlandse stemacteurs. De meeste voice-over opleidingen hebben namelijk helemaal geen echte toelatingseisen. Tja, wat is dan is de waarde van zo’n certificaat? Het zou in je nadeel kunnen zijn.  

Professionele voice-overs zien het soms ook een beetje als een belediging van ‘nieuwe’ stemmen, die even aankloppen met de mededeling ‘ik heb even de opleiding leren stemacteren gedaan, geef mij ook eens wat voice-over werk!’. Zo makkelijk gaat het gewoon niet. Je zult alle facetten van het stemacteren moeten beheersen, te beginnen met: het leren van de techniek.

Tip 2: Weet hoe je kunt opnemen

Het verhaal begint uiteraard met honderden mensen die al jarenlang tegen je roepen: “wat heb jij een mooie stem!”. Vooral telefonistes (met een mooie stem) krijgen dit nogal eens te horen, zo weten wij uit ervaring. Helaas komt er wel iets meer bij kijken dan alleen een gouden keeltje. Want minstens zo belangrijk is het om een goede geluidsopname te kunnen maken.

En die maak je met, jawel, een voice-over microfoon. Nu scheelt het wel dat je tegenwoordig niet meer eerst €5.000 hoeft te investeren alvorens je professioneel je stem kunt opnemen. Wat veel beginnende stemacteurs kopen is de Rode NT-USB microfoon. Die is relatief goed en zeker één van de betere USB-microfoons. Zelfs voice-overs die op vakantie gaan nemen vaak die Rode NT-USB mee als hulpmicrofoon.

Je kunt wellicht ook gratis bij de lokale omroep een stemdemo maken. Let er dan wel op dat je stem met minimale ‘compressie’ wordt opgenomen. Je wil namelijk niet klinken als een radio-DJ, maar als stemacteur. Dit is een valkuil bij 95% van de stemdemo’s afkomstig van (lokale) radiomedewerkers. Een stemacteur klinkt zo naturel mogelijk. Als een gewoon persoon die toevallig wel heel professioneel een voice-over tekst tot leven kan brengen.

Tip 3: Een voice-over demo samenstellen

Weet dat 80% van het voice-over werk tegenwoordig het inspreken van bedrijfsfilms betreft. Dan wil je natuurlijk niet dat je stemdemo direct begint met een schreeuwende commercial voor een hardstyle festival. Nee, je demo richt je op de makers van corporate video, dus zorg dan ook dan juist die content in je voice-over stemdemo verwerkt is. Voorbeeld: “Dit is Leonie. Leonie staat op het punt om haar eerste hypotheek af te sluiten. Maar wat komt er allemaal bij kijken?”. Zoiets spreekt veel meer aan.

Als je nog niet zulke voice-over teksten hebt ingesproken, zul je moeten zorgen dat je ze wel krijgt. Beluister online eens wat random voorbeelden, zet je fantasie aan het werk, en schrijf gewoon zelf enkele teksten die een vergelijkbaar idee vertolken. Bedrijfsnamen hoeven er allemaal niet in. Het gaat om het soort tekst en jouw stemkwaliteiten. Je wilt natuurlijk niet klinken als iemand die toevallig net 5 minuten geleden een cursus leren stemacteren heeft afgerond. Nee, je wilt klinken als een oude, eh, nieuwe rot in ’t vak!

Tip 4: Leer de Nederlandse voice-over markt kennen

Veel beginnende voice-overs en stemacteurs knallen even een WordPress site online onder het mom betaalbare voice over gezocht, en denken dat het voice-over werk dan wel uit de lucht komt vallen. Meh! Als je in Google zoekt op nieuwe voice-over websites uit het afgelopen jaar, zul je er tientallen zo niet honderden tegenkomen. Er zijn simpelweg megaveel nieuwe stemmen met een nieuwe website. Allemaal prachtige websites zonder relevante bezoekers. Dit is dus niet de weg.

Dan gewoon even alle stemmenbureaus in Nederland bellen? Meh, ook niet. Als je net een maandje voetbalt bij de lokale zaterdagmiddagclub, ga je natuurlijk ook niet de trainer van Liverpool bellen met de vraag of ‘ie nog een goede voetballer kan gebruiken. Zo is het ook bij voice-over talenten die alle ballen hebben gezet op stemacteur worden. Stemmenbureaus worden soms helemaal gek van die telefoontjes, en in het beste geval kom je op een weggestopte lijst met nog 2.000 andere stemacteurs.

Terug naar wat we eerder al schreven. Als stemacteur komt het ook voor dat je wel eens een commercial of voicemail inspreekt, maar 80% van het werk betreft: bedrijfsfilms inspreken. Denk aan uitlegvideo’s, productvideo’s of promotiefilms op social media. De bedrijven die de stemmen ervoor zoeken zijn: de productiebedrijven van die films. Zoek maar eens op ‘bedrijfsfilm laten maken’ en je krijgt al 100 bedrijven op een presenteerblaadje aangereikt. Die bedrijven zoeken in meer of mindere mate wel eens Nederlandse voice-overs.

Tip 5: Zet jezelf eerst als gratis voice-over in de markt

Maar hoe zet je jezelf dan in de markt? Dit doe je niet door e-mails te spammen met je stemdemo (is trouwens ook verboden), maar door op een sympathieke manier met de bedrijfseigenaren in contact te komen. Vervolgens bied je jezelf als gratis voice-over aan. Dit is echt de enige manier om überhaupt aandacht én je eerste werk te krijgen.

Het meest belangrijke is misschien nog wel dat jij op deze manier de voice-over stem kunt worden van een échte bedrijfsfilm op Youtube. Andere filmmakers kijken daar ook naar elkaar, en als je het geluk hebt dat joúw stem onder zo’n prachtige film staat, is dat natuurlijk een fantastisch voorbeeld om aan die andere filmmakers te kunnen laten zien. Om vervolgens misschien wel je eerste… betaalde voice-over opdracht te kunnen scoren!

(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)

Foto: Photo by Oleg Ivanov on Unsplash