Mediabedrijf One Media Sales (OMS) stopt per 1 januari 2020 met het verlenen van bestedingsaandeelkorting bij de verkoop van radioadvertentieruimte. Dat zegt OMS aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe. Door deze toezegging stopt de ACM haar onderzoek naar een overtreding van de Mededingingswet door OMS. De ACM vindt in dit geval een toezegging effectiever dan het opleggen van een sanctie.

OMS is momenteel de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Ze verkoopt alle zendtijd voor reclamespots op 100%NL, Classic FM, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica,Sky Radio, SLAM! en Sublime. De genoemde korting stimuleert adverteerders en mediabureaus om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders. Door deze korting dreigen andere radiozenders onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: “De commerciële radiozenders van Talpa Radio en RadioCorp hebben enorm veel luisteraars. Bedrijven die willen adverteren op de radio kunnen nauwelijks om de radio-advertentieverkoper OMS heen om voldoende luisteraars te bereiken. Door deze toezegging hebben concurrerende radiozenders betere mogelijkheden om advertentieruimte te verkopen. Met de toezegging hebben we effectief en snel een oplossing bereikt. Dit is belangrijk omdat de onderhandelingen voor het komende jaar nu bezig zijn.”

Foto: Pixabay